menu

Consument: “Winkels verantwoordelijk voor datalek”

Consument: "Winkels verantwoordelijk voor datalek"Je verontschuldigen voor overmacht bij een DDOS-aanval of data-inbraak? Heeft weinig zin. Het merendeel van shoppers die bekend zijn met datalekken bij grote webwinkels vindt namelijk dat webwinkeliers zelf verantwoordelijk zijn voor het voorkomen van dit soort problemen. Slechts vijf procent van de ondervraagden vindt dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun data online. Terecht? Misschien wel.

Er is ook nog een percentage van zo’n dertien procent die vindt dat financiële instellingen in ieder geval voor creditcard-gegevens of afschrijvingen verantwoordelijk zijn, maar duidelijk is dat vooral de (web)winkelier wordt aangekeken. Dit alles blijkt uit Amerikaans onderzoek van Feedzai, dat hiervoor meer dan tweeduizend shoppers ondervroeg in januari van dit jaar. Dat onderzoek werd niet zomaar gehouden, wan het leek soms wel op ‘lektober’ in Amerika, met flinke datalekken bij grote webwinkels als Target (november 2013), Neiman Marcus (januari 2014) en nog een paar andere grote webwinkels waarvan de namen nog niet zijn genoemd.

Betaalgegevens veilig houden
“Fraudepreventie is nu een kwestie van het voorspellen van complex consumentengedrag op basis van veranderende gevoelens”, zo legt Pedro Bizarro, datawetenschapper bij Feedzai, uit. “De bevindingen uit het onderzoek tonen aan dat consumenten geloven dat het de verantwoordelijkheid is van de webwinkels, al is het eigenlijk een collectief probleem dat de industrie moet begrijpen, om zo klanten van criminelen te kunnen onderscheiden en betaalgegevens veilig te houden.”

Hoewel de recente datalekken in Amerika plaatsvonden bij stenen winkels, is meer dan de helft van de ondervraagde consumenten die hiervan op de hoogte zijn toch van mening dat shoppen in een stenen winkel veiliger is dan shoppen in een webwinkel. Meer dan één op de vijf heeft zelfs hun shopgedrag veranderd door de recente datalekken. Zo wordt er meer met cash betaald dan voorheen. Zo’n 28% van de Amerikanen die op de hoogte is van de datalekken, is gestopt met het shoppen bij een van de getroffen winkels. Bij mensen tussen de 35 en 44 jaar oud is dit percentage met 36% zelfs nog hoger.

Nederlandse webwinkels kunnen vooral beter communiceren
Belachelijk? Toch niet helemaal. Veel webwinkels geven de consument namelijk wel erg weinig keus en toelichting op wat er met zijn data gebeurt. Een gemiddelde Nederlandse online shopper weet niet beter dan dat hij zijn naam, adres- en creditcard-gegevens achterlaat op een pagina van jouw internetbedrijf. Dat jij alleen zijn NAW-gegevens opslaat, en dat hij deze wellicht zelfs kan verwijderen of ook zonder (database)account kan bestellen is zelden bekend. Weinig webwinkels maken duidelijk wat de consument zelf kan doen om het risico van zijn data zo klein mogelijk te maken. Want zelfs die adresgegevens zijn wellicht niet eens nodig als hij de artikelen bij een afhaalpunt in de buurt, of bij een stenen vestiging op komt halen?

Social media kan helpen met fraudepreventie
Het belangrijkste is misschien nog wel de transactie op zich, maar dat is in Nederland relatief streng geregeld. Toch hebben de onderzoekers – met wat eigen belang – hier ook nog wel wat tips. Zo kan volgens hen het inchecken op social media-accounts helpen met het leveren van activiteits- of locatiegegevens, die weer bruikbaar zijn in het authoriseren van financiele transacties. Hiervoor hebben zij zelf een systeem ontwikkeld.

Bijna één op de vijf consumenten zou haar of zijn bank toevoegen op een van de diverse sociale netwerken, zodat die via die netwerken bijvoorbeeld jouw locatie kan controleren. Een relatief simpele ingreep die direct veel invloed op de fraude-kans kan uitoefenen. “Hoewel het fantastisch is dat consumenten dit zouden overwegen, zouden meer mensen dit doen als banken hun de juiste stimulansen zouden kunnen bieden”, aldus Bizarro. Geen gek idee eigenlijk, en een optie die in Nederland ook prima via de speciale mobiele apps van banken zelf moet kunnen worden gerealiseerd.

Tags

Reacties