Meerderheid consumenten wil zelf data beheren

Meerderheid consumenten wil zelf data beheren

Een groot deel van de Nederlanders wil niet dat persoonlijke gegevens gebruikt worden door websites (71 procent). Dit blijkt uit de presentatie van Mollie en Happy Horizon tijdens Shopping Today 2023.

Tijdens het ecommerce-kennisevent Shopping Today 2023 gaven payment serivce provider Mollie en Happy Horizon een gezamenlijke presentatie over privacy. Hoe consumenten regie kunnen terugkrijgen over data stond hierin centraal.

58% consumenten wil zelf data beheren

Volgens eerder onderzoek wil 58 procent van de consumenten zelf data beheren om zo toegang te krijgen tot producten en diensten van websites. En 50 procent is zich bewust van hoe bedrijven persoonlijke service kunnen bieden na het delen van data. Slechts 30 procent weet wat er precies met deze gegevens gebeurt als ze informatie met bedrijven delen.

“Slechts 30% van de consumenten weet wat er precies met data gebeurt als ze informatie met bedrijven delen.”

Daarnaast bleek dat consumenten in de leeftijdsgroep 35 tot 49 jaar eerder bereid zijn om gegevens over het aantal gekochte producten te delen. Privacygevoelige informatie zoals adres, postcode en woonplaats worden minder snel gedeeld. Dit in tegenstelling tot personen van 65 jaar en ouder. Zij delen veel vaker hun adres, postcode en woonplaats via websites.

Drie toekomstbestendige scenario’s

Volgens Mollie en Happy Horizon zijn er drie toekomstbestendige scenario’s waarmee consumenten zelf hun data kunnen beheren. Zo krijgen ze de regie over hun gegevens terug. Deze scenario’s zijn: Privacy by design, Single Sign-On en de Digital Identity Wallet.

Privacy by Design houdt al tijdens de ontwikkeling van bijvoorbeeld een website rekening met gegevensbescherming en neemt dit als uitgangspunt. Met Single Sign-On kunnen bezoekers inloggen door het adres en leeftijd te laten verifiëren door de bank, via bijvoorbeeld iDIN.

“Vanaf 1 januari 2025 komt er een Digital Identity Wallet voor de EU.”

Bovendien komt er op 1 januari 2025 een Digital Identity Wallet voor de gehele Europese Unie. Hiermee kunnen burgers uit de Europese Unie zelf kiezen welke gegevens ze wel en niet delen, zowel online als offline, met overheidsinstanties en bedrijven.

Maroessia

Maroessia

Maroessia Karpenko werkt sinds 2023 voor Ecomercenews.nl, onderdeel van Zietuwel. Ze schrijft vooral nieuws- en achtergrondartikelen.

Bekijk alle berichten van Maroessia

Gerelateerde berichten