menu

Klantgegevens krijgen? Geen probleem zegt de klant

klantgegevens krijgen?Het verzamelen van klantgegevens en andere data is steeds belangrijker in de strijd om de klant. Uit een nieuw onderzoek blijkt dat het overgrote merendeel van de mensen weet dat hun websitebezoek gevolgd wordt, maar hieruit kwam ook naar voren dat twee op de drie consumenten best data willen delen, zo lang ze er maar de voordelen van inzien.

Webwinkeliers mogen dan wel steeds slimmer worden in het verzamelen van nuttige klantgegevens zodat diezelfde klanten beter benaderd of overgehaald  kunnen worden, maar denk niet dat de consument hier weinig van weet. Meer dan tachtig procent is zich ervan bewust dat er bedrijven zijn die de door hen bezochte websites tracken om diezelfde consument producten voor te kunnen schotelen die interessant zouden kunnen zijn.

Volgens het internationale onderzoek, gehouden onder tienduizend mensen door advertentiebedrijf McCann, maakt 71% van de respondenten zich zorgen over hoeveel online winkels van hen weten. Maar tegelijkertijd bleek dat 65% bereid is om data te delen, zo lang ze maar te weten krijgen wat voor hen de voordelen zijn.

Wat is er aan te doen?
Twee op de drie consumenten heeft dus geen problemen met het delen van data, maar wil er wel wat voor terug. Waarom zou je dat als webwinkelier dan ook niet geven? Nu doen veel webwinkeliers dat indirect wel, want door het verzamelen van klantgegevens heb je beter door wat een klant leuk vindt en kun je hem eerder interessante producten voorschotelen (en zo je conversie verhogen). Maar vertel dan ook gewoon aan je klanten wat je doet met hun data?

We leven nu in een tijd waarin consumenten steeds kritischer kijken naar hoe bedrijven, groot en klein, omgaan met hun data. Ingegeven door de gelekte documenten van Edward Snowden, de opkomst van ‘piratenpartijen’,  apps waarin privacy centraal staat en de nieuwsberichten dat grote webwinkels als Target en Neiman Marcus, vertrouwen consumenten het allemaal niet meer en zijn ze steeds lastiger over te halen om hun data te delen.

Wat is er mis met het maken van een overzichtelijke (landings)pagina waarin je in jip-en-janneke-taal uitlegt wat er gebeurt met hun data als klanten besluiten die met je te delen. Op deze pagina vertel je wat je met ieder stukje informatie doet en waarom je die nodig hebt. Is het puur voor eigen gewin of heeft de klant er ook wat aan? Vooral dat laatste is belangrijk. Laat zien wat de klant eraan heeft en overtuig hem zo die gewenste data met je te delen. Hoe eerlijker en transparanter je bent, hoe meer kans je hebt dat de klant overstag gaat.

Shoppen is te onpersoonlijk geworden
Al zorgt al dat verzamelen van data en het verplicht laten registreren via social media, er helaas ook voor dat voor een boel mensen de fun van online shoppen verpest wordt. Iets meer dan de helft van alle respondenten (52%) gaf aan dat online shoppen vandaag de dag te onpersoonlijk is geworden en dat ze zich zorgen maken over hoeveel webwinkeliers vertrouwen op data en algoritmes.  Ook gaf 57% aan dat ze bang zijn geen nieuwe, leuke producten te kunnen ontdekken als bedrijven hen altijd maar dingen laten zien waar ze al eens eerder interesse in hebben getoond.

Het wordt dus taak om een goede, gezonde balans te vinden tussen het verzamelen van data en het verwerken van die data in marketinguitingen. Aan de ene kant wil je natuurlijk zoveel mogelijk data verkrijgen, maar aan de andere kant moet je uitkijken dat je de consument niet ‘vermoeit’ met een stortvloed aan data. Hoe onpersoonlijker de marketinguitingen worden, hoe minder de consument geneigd is om nog data met je te delen. Terwijl als de consument weet wat je met zijn data doet en als je hem weet uit te leggen op welke vlakken hij er profijt van heeft, dan is ‘ie ook meer bereid om zijn gegevens met je te delen. Zorg dus voor een duidelijke uitleg op een pagina in je webwinkel waarin je vertelt wat je met de data doet en wat de klant eraan heeft. Uiteindelijk wordt iedereen daar beter van!

Tags

Reacties