menu

Consumenten verliezen vertrouwen in ecommerce

Consumenten verliezen steeds meer hun vertrouwen in ecommerce en online shoppen. Uit onderzoek blijkt dat 49 procent van de mensen zich steeds meer zorgen maakt over online privacy, terwijl het gebrek aan vertrouwen voor hen de grootste reden is om niet online te shoppen.

Dit blijkt uit een internationaal onderzoek uitgevoerd door IPSOS en Centre for International Governance Innovation. Een gebrek aan vertrouwen is uiteraard geen goed teken voor de ecommerce-branche. Alles wat zich online afspeelt kan pas goed renderen wanneer er een wederzijds vertrouwen is, juist omdat de kwaliteit en levering van producten en diensten van tevoren niet goed zijn in te schatten.

Volgens het rapport waren 82 procent van de respondenten ongerust over hun privacy, terwijl 74 procent zich druk maakte om internetbedrijven en 65 procent geen positief beeld hebben van overheidsinvloed op hun online privacy.

Vertrouwen over online shopping

13% shopt minder online dan jaar geleden

Uit navraag onder zo’n 24.000 consumenten blijkt ook dat op de vraag “hoe heb je iets veranderd aan je online gedrag in vergelijking met een jaar geleden” 13 procent van de consumenten minder online is gaan shoppen. In Europa is dat percentage 9 procent, maar in gebieden als Latijns-Amerika en het Midden-Oosten/Afrika (beide 18 procent) is dit percentage nog hoger. En dat terwijl consumenten uit deze gebieden juist ook hebben aangegeven dat het, in vergelijking met een jaar geleden, gemakkelijker is geworden om producten en diensten online te kopen.

Toch is het mooi om te zien dat het percentage consumenten dat minder is gaan shoppen online in Europa nog relatief laag is. Webwinkeliers en consumenten mogen nog wel eens klagen over de soms incoherente regelgeving, maar er gaan ook een boel dingen goed en in vergelijking met andere continenten kan een consument in Europa toch redelijk gemakkelijk en onbezorgd shoppen online.

De consumenten werd ook de vraag gesteld hoe belangrijke bepaalde regels en beschermingen waren voor hen om te bepalen of ze online gaan shoppen. Het meeste belang werd gehecht aan bescherming tegen cybercrime, bescherming van dataprivacy, bescherming van datalekken en consumentenbescherming online.

Consumentenbescherming

Tags

Reacties