Ecommerce News

Bol verdient meer dan al zijn partners

Bol verdient meer dan al zijn partners

Bol heeft een goed jaar achter de rug: de omzet groeide met 8,7 procent tot 3,1 miljard euro. Het bedrijf verdiende meer aan zijn platform dan al zijn verkooppartners bij elkaar, blijkt uit de cijfers. Dat is ook wel eens anders geweest. Bol is vorig jaar minder platform en meer webwinkel geworden. Het grootste ecommercebedrijf van ons land heeft daar profijt van: de winst nam met 22,0 procent toe, tot 185 miljoen euro.

Na een post-coronadip in 2022, waarin het handelsvolume daalde en banen werden geschrapt, krabbelde bol in 2023 op. Het handelsvolume groeide toen weer, met 4,9 procent. In het afgelopen jaar kwam de groei daar met 4,1 procent aardig bij in de buurt. De teller bleef staan op een recordbedrag van 5,9 miljard euro aan net consumer online sales, waar de verkopen van partners bij inzitten.

Bol groeit harder dan partners

De omzet (net sales) van Bol groeide in 2024 echter een stuk harder dan het handelsvolume: zoals gezegd met 8,7 procent tot 3,1 miljard euro. Het wijst erop dat Bol zelf harder is gegroeid dan zijn verkooppartners.

Waren third party sellers twee jaar geleden nog goed voor ongeveer tweederde van Bols handelsvolume (66 procent in Q2 2023), inmiddels is dat nog maar krap de helft.

Bol verkoopt weer meer zelf

De merken die Bol zelf verkoopt zijn goed voor het leeuwendeel van de omzet op het platform. Ondertussen boekt het bedrijf ook steeds meer inkomsten uit dienstverlening voor partners, bijvoorbeeld op het gebied van advertenties en logistiek. Ahold Delhaize heeft daarover in zijn rapportage geen specifieke omzetcijfers gedeeld. Het aantal verkooppartners van Bol is de afgelopen jaren overigens gedaald: van bijna 52.000 medio 2023 naar 47.000 eind 2024. In die periode heeft de aanvoerder van de Twinkle100 het aantal advertentiemogelijkheden voor partners uitgebreid.

Bol groeit harder dan de markt

Met zijn eigen activiteiten groeit Bol niet alleen harder dan de partners op zijn platform, maar ook harder dan de markt. Het CBS rapporteerde althans een groei van een kleine 6 procent voor de online consumentenbestedingen in Nederland vorig jaar. PostNL, waar Bol de grootste klant van is, liet onlangs weten dat de grote webshops het hardst profiteren van de nieuwe groeifase in ecommerce.

Winstgevendheid

Bol koppelt de hoge verkoopcijfers aan een winst van 185 miljoen euro (onderliggende EBITDA) in 2024, wat 22,0 procent meer is dan in het jaar ervoor. De rendementsgroei is mede te danken aan de topverkopen in het laatste kwartaal (plus 11 procent) en een recordaantal app-gebruikers.

Bol boekte 11% meer omzet in het vierde kwartaal

CFO Jolanda Poots-Bijl relateert de toegenomen winstgevendheid ook aan “dubbelcijferige omzetgroei in advertenties en een onvermoeibare focus op kostenbeheer”.

Beursgang en dc in Lelystad

De seinen staan weer op groen in Utrecht, waardoor speculaties over een beursgang waarschijnlijk weer oplaaien. Verder lijkt Bol klaar voor de bouw van een groot nieuw distributiecentrum in Lelystad, een project dat door tegenvallende resultaten eerder werd uitgesteld.

Deel dit artikel
Arjan

Geschreven door

Arjan

Arjan van Oosterhout levert sinds het voorjaar van 2023 bijdragen aan Ecommerce News. Hij schrijft nieuwsartikelen voor de website op freelance basis.

Alle artikelen van Arjan

Gerelateerde berichten