Ecommerce News

2024 was een goed omzetjaar voor webshops

2024 was een goed omzetjaar voor webshops

Nederlandse webwinkeliers kunnen terugkijken op een goed jaar. De online detailhandelsbestedingen groeiden na een paar mindere jaren met een kleine 6 procent in 2024. Ondernemers voor wie het online kanaal het belangrijkst is, profiteerden vooral. Wel moeten steeds meer webwinkeliers de koek verdelen.

Dat blijkt uit voorlopige jaarcijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) die deze week zijn gepubliceerd. De totale detailhandelsbestedingen in Nederland namen afgelopen jaar met 2,1 procent toe. Online, een groeiend onderdeel binnen die totale bestedingen, werd 5,8 procent meer uitgegeven.

Groeipad weer gevonden

Dat betekent dat de groei er weer goed inzit, na post-coronajaren waarin de online detailhandelsbestedingen niet (minus 5,8 procent in 2022) of nauwelijks (plus 1,1 procent in 2023) groeiden. Onderstaande grafiek brengt de jaarlijkse omzetontwikkeling sinds 2014 in beeld.

Het afgelopen jaar werd afgesloten met een plus van 6,5 procent in het laatste kwartaal en een groeipiek van maar liefst 12,5 procent in december 2024.

Webwinkels versus multichannelers

Vooral ‘webwinkels’ profiteerden afgelopen jaar van de extra online detailhandelsbestedingen. Daarmee bedoelt het CBS ondernemers die verkoop via internet als hoofdactiviteit hebben. Hun groei kwam uit op 9,0 procent, tegenover maar 1,4 procent groei voor de zogenoemde ‘multichannelers’ die online verkoop erbij doen.

Meer webwinkelbedrijven

De koek groeit, maar deze wordt over steeds meer ondernemers verdeeld. Eind januari telde het CBS 100.935 bedrijven in de categorie ‘detailhandel via internet’, tegenover 94.570 begin vorig jaar. Een toename van 6,7 procent. De groei van de bestedingen bij webwinkels was met 9,0 procent dus wel groter dan de aanwas van webwinkeliers.

De omzet van webshops groeide harder dan hun aantal

Daar staat weer tegenover dat vooral de grote online spelers lijken te profiteren van de groei. “Mensen kopen meer en meer bij de grote webshops in plaats van dat ze naar veel kleinere webshops gaan”, zei PostNL-topvrouw Herna Verhagen onlangs over de ontwikkeling van de Nederlandse pakketvolumes. Die zijn voor het bedrijf nadelig, waardoor PostNL met webshops praat over langere levertijden en hogere pakketprijzen.

Groei per productcategorie

Het CBS splitst de groei van de online detailhandelsbestedingen ook uit in vier categorieën. Vooral de online verkoop van voeding en drogisterijwaren is vorig jaar toegenomen, met maar liefst 10 procent. De online verkoop van kleding is juist iets afgenomen:

Groeiverwachting

De groei van de webwinkelbestedingen zorgt voor verschuivingen in ondernemend Nederland. Ons land telt sinds twee jaar meer webshops dan fysieke winkels. In de eerste helft van 2024 kocht 81 procent van de Nederlandse consumenten online, aldus het CBS in december, een Europees record.

Het statistiekenbureau doet zelf geen voorspellingen over marktontwikkelingen, maar prognoses van andere partijen gaan uit van verdere groei van de online consumentenbestedingen in grote Europese markten of in Nederland in het bijzonder.

Deel dit artikel
Arjan

Geschreven door

Arjan

Arjan van Oosterhout levert sinds het voorjaar van 2023 bijdragen aan Ecommerce News. Hij schrijft nieuwsartikelen voor de website op freelance basis.

Alle artikelen van Arjan

Gerelateerde berichten