Ecommerce News

Honderdduizend webshops in Nederland

Honderdduizend webshops in Nederland

Nederland telt 100.000 webshops. In de laatste kwartaalcijfers van het CBS heeft dit aantal bedrijven online verkoop als hoofdactiviteit. Het aantal neemt toe. Het aantal webwinkels met een algemeen assortiment groeide dit jaar daarbij het sterkst, met 14 procent.

In de laatste kwartaalcijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek staan 99.990 bedrijven geregistreerd in de categorie ‘detailhandel via internet’. Het aantal webwinkels ligt dus hoger, maar er zijn nu dit aantal bedrijven die de webshop zien als hoofdactiviteit.

Drie maanden eerder, in de kwartaalupdate van juli, telde het statistiekenbureau nog 97.905 bedrijven in dezelfde categorie. Dit is 2.085 minder. Vanaf deze zomer startten elke maand zo’n 700 nieuwe webwinkels in Nederland.

Ruime verdubbeling in vijf jaar

Het aantal bedrijven dat ecommerce als hoofdactiviteit heeft is dik twee keer zo groot als vijf jaar geleden; eind 2019 telde het CBS 46.430 ondernemingen in de categorie. Sinds begin vorig jaar telt ons land ook meer webwinkels dan fysieke winkels.

Opvallend is dat de totale bestedingen de afgelopen jaren niet meegroeiden met het aantal bedrijven; de online e-commerceomzet nam met 1 procent toe, aldus de laatste Thuiswinkel Markt Monitor. In totaal gaven mensen dus vrijwel hetzelfde bedrag uit aan producten terwijl het aantal webshops wel toenam.

Aantal webshops blijft maar groeien

In de coronatijd, toen de online bestedingen enorm toenamen, is het aantal webwinkels snel gegroeid, met 2021 als recordjaar. Het groeitempo is na de pandemie afgenomen, zoals de grafiek laat zien. Toch kwamen er wel steeds nieuwe ecommercebedrijven bij. Het verschil tussen nu en vijf jaar geleden is om precies te zijn 115 procent.

Het aantal bedrijven groeide met 115% in vijf jaar.

Het gaat om bedrijven die actief zijn onder SBI-code 4791, ofwel bedrijven die hun producten vooral op afstand verkopen. Daar zitten ook postorderbedrijven en teleshopping-aanbieders bij, maar dat aantal is zo laag dat het CBS zelf ook kortweg spreekt van ‘webwinkels’.

Verschil met bedrijventeller KVK

De categorie detailhandel via internet in Nederland van de KVK’s bedrijventeller toont 109.323 bedrijven op het moment van schrijven. Een belangrijk verschil is dat het CBS bedrijven indeelt naar hoofdactiviteit of branche (de SBI-indeling), terwijl KVK zowel hoofd- en nevenvestigingen van een bedrijf in het Handelsregister opneemt.

“We bundelen Kamer van Koophandel-inschrijvingen, juridische entiteiten dus, tot bedrijven op basis van zeggenschapsrelaties”, verduidelijkt een CBS-woordvoerder desgevraagd. “Een CBS-bedrijf is dus een boomstructuur van KVK-inschrijvingen.” For the record.

Productcategorieën

Volgens het CBS waren er afgelopen maand 22.985 webwinkels in kleding, ofwel 23 procent van het totale aantal bedrijven. Daarmee is kleding de populairste categorie, gevolgd door webshops met een algemeen assortiment (20.325 bedrijven ofwel 20,3 procent) en webwinkels die huis- en tuinartikelen verkopen (18.250 ofwel 18,3 procent).

Kleding is de populairste productcategorie.

Dit jaar is het aantal webshops met een algemeen assortiment het sterkst gegroeid, zowel in absolute als in relatieve zin. Sinds de meting in het eerste kwartaal kwamen er namelijk 2.465 ondernemers bij. Dit is een groei van 14 procent.

Deel dit artikel
Arjan

Geschreven door

Arjan

Arjan van Oosterhout levert sinds het voorjaar van 2023 bijdragen aan Ecommerce News. Hij schrijft nieuwsartikelen voor de website op freelance basis.

Alle artikelen van Arjan

Gerelateerde berichten