Omzet webwinkels 5.8% gedaald in 2022
In 2022 was de omzet van pure webwinkels 5.8 procent lager dan een jaar eerder. De online omzet van multichannel-spelers daalde 9.6 procent. In totaal is er online 7.6 procent minder omgezet dan in 2021.
Dat blijkt uit nieuwe cijfers van CBS. Over het hele jaar laat de online omzet een dalende lijn zien. In 2021 groeiden online verkopen nog met 24 procent, blijkt uit eerdere cijfers. Dit heeft onder meer te maken met de coronamaatregelen.
Lockdowns en inflatie
Over het hele jaar 2022 is er online 7,6 procent minder omzet behaald. De grote verschillen zijn onder andere te verklaren door de coronagerelateerde lockdowns in 2021, toen veel fysieke winkels gesloten waren. Ook bereikt de inflatie in 2022 een recordhoogte, schrijft CBS. Hierdoor zijn consumenten terughoudender in het doen van online aankopen.
Over heel 2022 werd 7,6 procent minder omgezet.
Omzet onmichannel 15 procent lager
In december heeft de totale detailhandel 11 procent meer omgezet in vergelijking met een jaar eerder. De omzet uit online winkels ging daarentegen juist met 11,1 procent achteruit. Online-only webwinkels harkten daarbij 7,7 procent minder binnen. Voor omnichannel spelers gaat het om maar liefst om een afname van 15,2 procent.
De online omzet ging met 11,1 procent achteruit.
Non-food en elektronica hardst geraakt
Met name webwinkels in de categorieën non-food en elektronica hadden het zwaar. Elektronica-retailers zagen hun omzet met 17 procent afnemen. Voor non-food webwinkels gaat het om een ruime 18 procent minder omzet.
Reacties