menu

Back to school met webwinkels

Back to school met webwinkelsNog even en de scholen gaan weer open. Traditioneel is deze maand dus een periode waarin ouders en kinderen massaal naar de winkels rennen om nog die ene benodigde agenda, rol kaftpapier of multomap in te slaan. Ook online wordt er ingespeeld op deze ‘back to school’-periode. Wij keken naar hoe een aantal Nederlandse webwinkels dat doen.

In 2011 schreven we ook al eens zo’n soort artikel, waarin we helaas toch moesten concluderen dat niet alle relevante webwinkels inspringen op de ‘back to school’-periode. En zoals we toen ook al zeiden: “Een gemiste kans, want consumenten kijken steeds meer naar goedkopere opties als het aankomt op het aanschaffen van schoolartikelen.”

De V&D Schoolcampus
De V&D heeft in ieder geval wel een speciale pagina ingericht voor de scholieren en studenten die op zoek zijn naar schoolartikelen. Op hun online schoolcampus vinden we hier werkelijk alles wat je als studerende jongere nodig zou kunnen hebben: rugtassen, agenda’s, kaftpapier, schriften, pennen, rekenmachines, fietsen en allerlei papierwaren. De V&D heeft ten opzichte van een boel concurrenten het grote voordeel dat ze een warenhuis zijn en dat ze de zoekende scholier dus álles kunnen aanbieden, de scholier hoeft eigenlijk voor niks naar een andere webwinkel. Alles is wel te vinden…

Webwinkel V & D Vroom en Dreesman 

Apple biedt een cadeaubon aan
Net als twee jaar geleden biedt Apple ook nu een interessante korting aan voor scholieren en studenten die voor hun studie een Mac kopen. De actie heeft als doel om reclame te maken voor de App Store voor het onderwijs en consumenten worden beloond met een App Store-cadeaubon ter waarde van tachtig euro. Wat nou crisis? Twee jaar geleden ging het nog om een cadeaubon ter waarde van 75 euro!

Bol.com viert het studentenleven
Bol.com is de laatste tijd erg van de (tijdelijke) themawinkels en na bijvoorbeeld een zomer-editie is het nu tijd voor een uitgebreide pagina met daarop allerlei producten die passen bij de student van tegenwoordig. Hierop vind je een zeer gevarieerd aanbod van artikelen die bij Bol.com te koop zijn. Zo vind je er drankaccessoires, spelletjes, gadgets en dvd’s en muziekalbums om mee te relaxen, maar ook bijvoorbeeld kauwvitamines, condooms, verf en dekbedovertrekken. Soms lijken de bij elkaar gezochte producten wat vergezocht, maar het moet gezegd: dit soort themapagina’s zitten goed in elkaar en we geloven het zo als Bol.com zegt dat ze ook nog eens erg succesvol zijn op het gebied van leads genereren!

Bart Smit houdt het beperkt
Bart Smit heeft op de homepage een opvallende ‘Weer naar school!’-banner bovenaan de site staan, maar helaas voldoet die pagina niet aan de verwachtingen. Er staan maar vijf(!) producten op deze pagina, waaronder drie rugzakken. Beetje karig, Bart Smit! Dan hadden we liever gezien dat het de kant van Bol.com opging en er iets minder relevante producten ook op vertoonde, zoals bijvoorbeeld een paar dvd’s, wat computerspelletjes ter ontspanning of bijvoorbeeld het boek ‘Speelse oefeningen met vraagstukken en rekenraadsels’ dat ze verkopen. Maar goed, (semi-?)concurrent Intertoys doet al helemaal niet aan de ‘back to school’-periode, dus in die zin mogen we natuurlijk niet klagen…

 Webwinkel Bart Smit webshop

Beslist.nl gaat ook back to school
Toen we in 2011 een klein rondje langs wat prijsvergelijkingssites deden, viel ons op dat zij helemaal niks deden met de ‘back to school’-periode. Maar wat schetste onze verbazing toen we de website van Beslist.nl bezochten? Ze hebben in de menubalk bovenaan een ruimte vrijgehouden voor ‘schoolspullen’. En dat doen ze slim, want nu kan iedere scholier of student heel gemakkelijk op zoek naar de goedkoopste laptops, tassen, rekenmachines, schriften en meer!

Vergelijk.nl heeft alleen een minieme verwijzing naar ‘back to school’, waarbij ze onder de noemer ‘de beste vriend van elke student’ rechtsonder op de site verwijzen naar de tablets die via Vergelijk.nl zijn te bestellen. Kieskeurig.nl heeft zelfs geen enkele verwijzing naar de schoolperiode op de site staan; gemiste kans!

Back to school, marketeers!
Al met al is het duidelijk dat deze periode weer op de agenda’s van diverse marketingafdelingen heeft gestaan, maar dat er ook nog altijd webwinkels zijn die verzuimen hier de juiste aandacht aan te besteden. Sommige hebben er zelfs helemaal niks aan gedaan. Misschien moeten die ook maar weer even terug naar school…

Tags

Reacties