Amazon Haul komt eraan

De vraag lijkt niet of Amazon Haul naar Nederland komt, maar wanneer: de koopjesafdeling van Amazon startte vorige maand in het Verenigd Koninkrijk en vorige week in Duitsland. Boven een interview met Eva Faict, Amazon’s countrymanager in de Benelux, kopte De Telegraaf deze week: “Amazon overweegt koopjeswinkel naar Chinees model ook in Nederland in te voeren”. Tijd voor een nadere introductie.
Amazon, het grootste ecommercebedrijf van de wereld, groeit nog altijd goed. Vorig jaar groeide de totale omzet 11 procent, vooral dankzij goede prestaties van Amazon Web Services, advertentieverkopen en diensten voor verkooppartners. De eigen online retailomzet nam wereldwijd met 6,5 procent toe. In het eerste kwartaal van dit jaar bleef die groei steken op 5 procent.
Chinese vloedgolf
De verkopen van Aziatische platforms als Shein en Temu groeien harder. Daarnaast is de situatie op de Amerikaanse thuismarkt veranderd door de importtarieven van Trump. De Chinese platforms richten zich daarom steeds meer op Europa. Maar ook daar heeft Amazon last van. Het is dan ook geen verrassing dat Amazon zijn koopjesplatform Haul, in november gelanceerd in de Verenigde Staten, ook op ons continent introduceert.
Amazon Haul in Duitsland
Amazon zet Haul in verschillende landen net anders in de markt. In de Verenigde Staten is de koopjesafdeling zowel geïntegreerd in de site als de app van Amazon. In de eerste anderhalve maand na lancering wist Amazon bijna een kwart van de Amerikanen tot een aankoop op Haul te verleiden. Dit voorjaar werden ook typisch Amerikaanse merken als Dyson, Gap en Levi’s aan het Haul-aanbod toegevoegd. In het Verenigd Koninkrijk gaat het vooralsnog om een mobile-only experience. Hetzelfde geldt voor Duitsland, waar we ons hieronder op concentreren.
Haul is alleen via de Amazon shopping-app beschikbaar
In Duitsland, waar Haul live is in bèta en deze weken voor alle Amazon-klanten beschikbaar komt, zijn duizenden “tolle Produkte zu sehr niedrigen Preisen” in de koopjeshoek te vinden. Shoppers komen er via het hoofdmenu van de winkelapp of via de zoekfunctie. De artikelen in categorieën als mode, wonen en lifestyle kosten nooit meer dan 20 euro, de meeste minder dan een tientje, sommige niet meer dan 1 euro.
Gratis verzending vanaf 25 euro
Hoewel het in Amazon’s shopping-app zit, biedt Haul een eigen winkelervaring, met een speciale zoekfunctie, winkelwagen en checkout, naast de vertrouwde Amazon-reviews en ratings. Haul-bestellingen worden binnen twee weken geleverd. Verzending is gratis bij orders vanaf 25 euro, daaronder zijn de bezorgkosten standaard 3,50 euro in Duitsland. Verder biedt Amazon Haul staffelkortingen van 5 procent op orders vanaf 50 euro en 10 procent op orders vanaf 75 euro.
Haul biedt staffelkortingen
Amazon Duitsland belooft dat de producten van goede kwaliteit zijn. Uit het persbericht: “Haul-producten ondergaan alle vereiste Amazon-controles, zodat klanten erop kunnen vertrouwen dat ze producten ontvangen die veilig zijn en voldoen aan alle toepasselijke regelgeving en het Amazon-beleid.”
Verkooppartners uit China
Het leeuwendeel van het Haul-aanbod komt van partners uit China, die Amazon zelf heeft uitgenodigd. De merkloze spullen worden vaak direct vanuit de fabriek door logistieke derde partijen richting het Westen gebracht. Amazon treedt officieel als verkoper op.
Haul werkt op uitnodigingsbasis: Amazon kiest partners
Vooralsnog profiteren de Chinezen van vrijstellingen op invoerrechten op orders tot 150 euro, een uitzonderingspositie die waarschijnlijk pas over drie jaar vervalt. Ook daarna blijft het lastig concurreren voor Europese partijen in dit extreem lage prijssegment. Een eventuele extra heffing van 2 euro zal de Chinese ecommercegolf volgens experts ook niet stoppen. Daarbij komt dat Chinese verkopers hun spullen in Europa kunnen (laten) opslaan, zoals Temu meer en meer faciliteert. Amazon zou dat als geen ander ook kunnen doen.
Haul in Nederland?
“Faict bevestigt dat de goedkope dienst mogelijk ook in Nederland beschikbaar komt”, schreef De Telegraaf deze week in een artikel over Haul. Daarin zegt countrymanager Eva Faict: “Nederlanders kunnen enorm genieten van goede prijzen en goede buitenkansjes, dat zien we nu al op Amazon. Op basis van de ervaringen met Haul in Amerika en Engeland gaan we bepalen of en hoe we dat hier gaan uitrollen.”
Betreden crossborder-markt met Amazon
Met Haul bezorgt het Amerikaanse Amazon feitelijk extra concurrentie uit China voor Europese webwinkeliers, terwijl de crossborder-uitgaven hier al zo hoog zijn. Daar staat tegenover dat Nederlandse ondernemers de reguliere Amazon-marketplace kunnen gebruiken om internationaal te verkopen, benadrukt Faict in de Telegraaf: “Nederlandse ondernemers verkopen via Amazon voor 1,1 miljard euro in het buitenland, dat is ongeveer 75 producten per minuut.”
Reacties