menu
lightspeed ecommerce

Albert Heijn online minder populair

Albert Heijn mag dan wel nog steeds de populairste supermarkt zijn online, het marktaandeel is in een jaar tijd wel aanzienlijk afgenomen. Deed vorig jaar 57 procent van de onlineboodschappen-shoppers hier hun aankopen, dit jaar is dat nog 46 procent.

Vorig jaar deed 23 procent van de Nederlanders wel eens hun boodschappen online. Dit jaar is dat percentage opgeklommen naar 25 procent. En het aantal consumenten dat dit vaker dan één keer per maand doet is gegroeid van 11 naar 14 procent, zo blijkt uit onderzoek van Motivaction.

Meer mensen verwachten online boodschappen te doen

Ook dit jaar werd respondenten gevraagd naar hun toekomstbeeld wat betreft het online doen van de boodschappen. Het blijkt dat slechts 6 procent denkt in de toekomst alles online te kopen, terwijl 55 procent al hun boodschappen in de fysieke supermarkt denkt te doen. Ter vergelijking: een jaar geleden dacht nog 61 procent er zo over.

Online supermarkten zijn niet alleen de reguliere supers

Online zijn en waren er enkele spelers actief die je in het straatbeeld niet terugziet als supermarkt. Denk bijvoorbeeld aan de bekende speler Picnic, maar ook aan kleinere initiatieven zoals het inmiddels gestopte Stockon, de lokale boodschappendienst Verstaxi en de nieuwe speler Crisp, die zich richt op  kwaliteit- en streekproducten.

Albert Heijn is met 46 procent (van de consumenten die online boodschappen doen) nog steeds verreweg de populairste supermarkt online. Het Ahold-bedrijf wordt gevolgd door Jumbo (26 procent) en Picnic (19 procent). De populariteit van de Appie is wel dalende, want vorig jaar was het aandeel nog 57 procent.

Kleine spelers groeien hard

Die daling lijkt vooral te komen dankzij de stijgende populariteit van de kleinere spelers online. Zo is Plus in een jaar tijd gestegen van 6 naar 12 procent en zagen Deen en Dekamarkt hun online marktaandeel toenemen van respectievelijk 1 en 2 procent naar beide 5 procent.

Consument vergelijkt prijzen online supermarkten

Motivaction ziet een mogelijke verklaring voor deze verschuivingen in het feit dat consumenten online steeds prijsbewuster worden. Zo vergeleek vorig jaar 34 procent regelmatig de prijzen tussen online supermarkten, terwijl dat percentage dit jaar alweer 44 procent bedraagt.

Tags

Reacties