menu

Online supermarkt Stockon stopt er alweer mee

Stockon, de online supermarkt die ontstond bij PostNL, is alweer gestopt. Een jaar geleden werd de dienst gelanceerd, maar nu al wordt de stekker eruit getrokken. Het ecommerce-bedrijf zegt dat het niet gelukt is om externe investeerders aan te trekken.

In februari 2018 zag Stockon het levenslicht, als startup onder de paraplu van PostNL. Het initiatief hield zich bezig met subscription commerce, waarbij consumenten tweewekelijks hun voorraad konden aanvullen via een app.

Stockon van PostNL

Net als Picnic, werkte Stockon ook enkel via een app. De bezorging werd – logischerwijs – verzorgd door PostNL, dat iedere dag van de week in tijdsvakken van twee uur leverde. Bij het niet doorgeven van een favoriet tijdsvak, kon er twee euro extra korting op de bestelling worden verkregen. De boodschappen werd gratis bezorgd, al was er (net als bij Picnic) wel een besteldrempel van 25 euro.

Dat Stockon uit de koker kwam van PostNL is iets wat al snel werd verzwegen in de berichtgeving naar buiten toe. Zo vonden wij een omschrijving op de ‘Over ons’-pagina waar ze heel snel na de lancering al het stukje “Stockon is opgericht als onderdeel van PostNL” weghaalden.

Geen externe investeerders kunnen strikken

Al deze extraatjes ten spijt, was Stockon toch geen lang leven beschoren. De officiële verklaring luidt dat het niet is gelukt om externe investeerders aan boord te krijgen. Oprichter Stephan Bosman liet weten dat er voor dit jaar in ieder geval ambitieuze plannen waren die hij en het team graag hadden willen realiseren.

Stockon kreeg te weinig media-aandacht

Dat Stockon het moeilijk had in de zeer drukke markt van online boodschappen, bleek wel in oktober, toen het openlijk kritiek had op de vele onderzoeken naar de goedkoopste aanbieder van online boodschappen. Het bedrijf gedroeg zich daarbij echter als een soort Calimero, zo vonden wij.

Tags

Reacties