Picnic moet buigen voor supermarkt-cao

Picnic moet buigen voor supermarkt-cao

Picnic heeft zich lang verweerd tegen de cao voor supermarkten, maar het online boodschappenbedrijf moet er nu toch aan geloven. Medewerkers van online supermarkten vallen namelijk ook onder de supermarkt-cao, oordeelt het ministerie van Sociale Zaken deze week.

Eerder spande vakbond FNV een rechtszaak aan tegen Picnic om zich aan te sluiten bij de cao, maar verloor die. De online super heeft namelijk geen fysieke winkels, oordeelde de rechter destijds.

E-commerce cao van de baan

Nu moeten online supermarkten zich toch schikken naar de bestaande arbeidsvoorwaarden. Dit betekent dat de ecommerce-cao die Picnic zelf afsloot van de baan is. Medewerkers van meerdere flitsbezorgers en de online tak van Jumbo vallen hier inmiddels ook onder.

E-commerce Nederland, de werkgeversorganisatie die Picnic hiervoor oprichtte, was eerst in bezwaar gegaan. Maar, oordeelt het ministerie nu, de nieuwe cao heeft te veel overlap met de huidige supermarkt-cao.

‘Concurrentie op arbeidsvoorwaarden voorkomen’

“Dit is heel goed,” reageert bestuurder Michiel Al van FNV Handel, “want het werk van de mensen bij de online supermarkten is vergelijkbaar met dat in de stenen supermarkten.” Dat online bezorgers dezelfde voorwaarden krijgen, moet concurrentie op arbeidsvoorwaarden voorkomen, zegt FNV-vicevoorzitter Zakaria Boufangacha.

“Het werk bij online supermarkten is vergelijkbaar.”

“Het gaat om een heel grote sector die volop in ontwikkeling is. Pogingen van online supermarkten om de supermarkt-cao niet te hoeven toepassen om zo nog goedkoper uit te zijn, zijn daarmee eindelijk van de baan.”

‘Aparte sector met aparte kenmerken’

Tijdens het afsluiten van de eigen cao gaf Picnic aan zich meer als een Amazon te zien dan een reguliere supermarkt: “Picnic is daarnaast van mening dat de supermarkt-cao hopeloos achterhaald is en leidt tot scheve situaties als die zou worden toegepast.” Er is dan ook ‘sprake van een aparte e-commercesector met andere kenmerken’, schreef E-commerce Nederland eerder aan het ministerie.

Jasmijn

Jasmijn

Jasmijn schrijft nieuws- en achtergrondartikelen, met name over duurzaamheid in de ecommerce.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Gerelateerde berichten