menu

Kwart mensen doet boodschappen online

Het aantal mensen dat ‘wel eens’ boodschappen online doet is aanzienlijk gestegen. Ging het drie jaar geleden nog om 13 procent van de consumenten, nu is dat aandeel gestegen naar 23 procent. Toch zal de fysieke supermarkt nog wel even in het straatbeeld blijven, zo is de verwachting.

Online boodschappen doen is vooral populair onder millennials, zo blijkt uit onderzoek van Motivaction. In deze leeftijdsgroep doet drie op de tien wel eens hun boodschappen online. Zij lopen hiermee voorop op de trend om niet langer met het winkelwagentje door de supermarktgangen te sleuren, maar om de boodschappen online te bestellen.

Bijna vier op de tien consumenten verwachten in de toekomst (een deel van) hun boodschappen online te doen. Wederom is dit percentage onder millennials hoger, daar zegt de helft dit te verwachten. Er zijn echter nog weinig mensen die volledig overstappen op ecommerce wat betreft het doen van boodschappen: slechts 4 procent denkt in de toekomst al zijn boodschappen via het internet te bestellen.

Redenen om online boodschappen te doen

De belangrijkste reden om online boven offline te verkiezen is het niet meer hoeven sjouwen van de boodschappen tassen, iets wat door 52 procent werd genoemd. Ook het niet meer gebonden zijn aan openingstijden (22 procent) en de tijdswinst die het oplevert (12 procent) werden vaak genoemd.

De notoire supermarktkopers kiezen juist niet voor de online methode, omdat ze boodschappen doen leuk vinden (55 procent) en de producten ook willen kunnen vasthouden (44 procent). Van de millennials die niet online hun boodschappen bestellen, doen de meeste dit vanwege de bezorgkosten. Bij oudere generaties leeft dit bezwaar aanzienlijk minder. Dit is een statistiek waar marketeers wellicht rekening mee mogen houden: er wordt nu immers vooral ingezet op het bereiken van millennials en jonge gezinnen om het online doen van boodschappen verder te stimuleren.

Wat verder opviel aan het onderzoek is dat niet consumenten vaak niet alleen offline hun favoriete supermarkt hebben waar ze week in week uit naar toe gaan, ook online blijft de consument meestal trouw aan één supermarkt. En dat is vaak bij dezelfde winkel als waar ze hun fysieke boodschappen halen.

Online minder impulsaankopen

Eén van de grootste kritieken op online supermarkten vanuit de eigen branche is dat consumenten online minder geneigd zijn om impulsaankopen te doen. Dat gaat makkelijker in de stenen supermarkt, waar aanbiedingen voor het grijpen liggen, snoepjes bij de kassa’s liggen en producten op strategische plekken zijn gezet, zodat het verleidelijk is om ook iets anders erbij te kopen.

Het onderzoek onderstreept deze gedachte, want 71 procent van de consumenten geeft aan online minder impulsaankopen te doen dan in de stenen supermarkt, terwijl 52 procent zegt online bewuster te zijn van het geld dat ze uitgeven. Daarnaast is 41 procent van de consumenten minder geneigd om nieuwe producten of merken te proberen dan in de winkel.

Probeerverpakking bij online bestelling slaat niet aan

Online supermarkten proberen het daarom dan ook anders aan te pakken en geven vaak een of meerdere probeerverpakkingen mee bij een bestelling, bijvoorbeeld als er voor een bepaald bedrag is geshopt of wanneer bepaalde producten in het mandje belanden. Maar uit hetzelfde onderzoek blijkt dat die probeerverpakkingen in bijna een kwart van de gevallen thuis gewoon in de prullenbak belandt…

Tags

Reacties