menu

Abonnementen bieden nog veel kansen!

AbonnementenSteeds vaker ontstaan er websites waarop je je als klant kunt abonneren
op allerlei producten die je tóch nodig hebt. Schoenen, t-shirts,
boxershorts, sokken. Je kan het zo gek niet bedenken of het kan online verkocht worden als abonnement. Tijd voor een overzichtje.

Sokken populair in Nederland
In september 2010 schreven we al over dit fenomeen, dat is overgewaaid uit Amerika. Sokabonnement.nl, verbonden aan Boetiek Inn in Sliedrecht, biedt diverse abonnementen aan, waaronder ‘een kado-abonnement voor jouw held op sokken’. En naast een proefsok-abonnement kun je ook kiezen voor een abonnement waarbij je tweemaal per jaar vier paar sokken door je brievenbus krijgt opgestuurd en voor een luxe abonnement waarbij je viermaal per jaar vier paar nieuwe sokken krijgt.

Héél origineel was dit toen ook al niet, want al sinds 1999 is er een Zwitserse webshop die ook sokken in abonnementsvorm aanbiedt. Maar in Nederland was Sokabonnement.nl wel een van de eerste. Het heeft nu concurrentie van onder andere Sokyou.nl en Falke Winkel, dat bezig is met een sokkenabonnement.

Een abonnement op schoenen? Niet in Nederland
En in januari van dit jaar schreven we over de online schoenenclubs die opeens razend populair waren in Amerika. Zowel ShoeDazzle, JustFabulous, Sole Society als ShoeMint bieden voor de modebewuste vrouw die niet iedere keer erop uit wil om nieuwe schoenen te kopen een abonnement aan, waarbij ze de schoenen gewoon iedere maand krijgen opgestuurd. Volgens Kimora Lee Simmons, president, creative director en investeerder van JustFabulous, is het ‘de mode van de toekomst’. Het zou volgens haar perfect passen bij het budget en de levensstijl van de moderne vrouw.

Of dit ook voor de Nederlandse vrouw is, is afwachten, want websites die schoenenabonnementen aanbieden zijn er vooralsnog niet. Maar volgens mede-oprichter Brian Lee van ShoeDazzle moet zoiets wel kunnen: “Dit model zal goed werken in elk land waar vrouwen van schoenen houden. En ik denk dat dat zo in 99% van de wereld is.” Dus, wie begint ermee in ons land? Er is al wel een dansschoenenabonnement.

Iedere maand nieuw ondergoed in huis
Een kledingstuk dat ook regelmatig aan vervanging toe is, is ondergoed. Maar ondergoed kopen is niet echt een mannending. Sterker nog, uit onderzoek blijkt dat mannen slechts zeventien jaar van hun leven hun eigen ondergoed kopen. Het wordt namelijk vaak uitbesteed aan de partner of aan de moeder. Maar waarom zou je dat doen als je ook online een abonnement kunt nemen op ondergoed?

Zo is er de Canadese webwinkel Panty by Post, dat ook in Europa levert. In Nederland heb je onder andere Datzitwelgoed.nl, van Lars Vreugdenhil, die ooit als ‘De Bachelor’ te zien was op RTL 4. Het begon ooit als abonnementendienst, maar als we nu een abonnement willen nemen krijgen we een 404-pagina voorgeschoteld. Under Fashion biedt ook abonnementen aan, daarvoor moet je bij het bestellen van je gewenste producten op ‘Neem een abonnement’ klikken en klaar is Kees.

Twee t-shirts door je brievenbus
Nieuwste speler in de kledingstukken-abonnementenwereld is Witteboorden.nl, waar je als man je t-shirts (met ronde of met v-hals) kunt bestellen. Het is speciaal gericht op mannen, want volgens de makers is ‘deze groep in onze ogen een loyalere groep dan vrouw’. “Zij zijn meer van ‘goed is goed’ en dus uitermate geschikt voor een online abonnementenservice.” Welk abonnement je ook neemt, je krijgt iedere keer een twopack opgestuurd. Dit kan om de drie, om de vier of om de zes maanden. Handig aan deze webshop is dat het pakketje gewoon door de brievenbus past en dat je geen verzendkosten betaalt. En oude shirts kunnen kosteloos teruggestuurd worden.

Andere abonnement-shops
De hierboven genoemde voorbeelden hebben allemaal te maken met het aankleden van een man of vrouw. Maar er zijn in Nederland ook diensten die abonnementen aanbieden voor andere zaken. Zo biedt Brokjespiloot eten voor je kat of hond aan en kun je via Glossybox de nieuwste beauty- en cosmetica-trends iedere maand in een box opgestuurd krijgen. En uiteraard zijn er online ook allerlei bloemenabonnementen af te sluiten, iets wat ook al lang voor de komst van het internet kon. Maar er is ook een Buurtboer die wekelijks groente, fruit of lunch aflevert. Maar het kan nog een stapje verder. Het recent gelanceerde Curated.nl is een abonnementsdienst waarbij je ieder kwartaal een bijzonder item ontvangt dat is uitgekozen door een van de curatoren. Wat je dan krijgt? Who knows…

Maar deze mystery box-dienst is nog lang niet het einde. Sterker nog, we zien voldoende mogelijkheden voor nieuwe of bestaande webwinkels om een graantje mee te pikken. Want in de badkamer bijvoorbeeld, hebben we iedere maand wel weer hetzelfde nodig: tandpasta, toiletpapier, scheermesjes, maandverband, tampons… Waarom kunnen we dan geen abonnement nemen op zo’n pakket (in de vormen ‘Single vrouw’, ‘Single man’, ‘Samenwonend’)? Wij kunnen niet wachten tot iemand hiermee gaat beginnen! En als het geen startup is, dan is het wel een Truus.nl die hier wat ons betreft zo snel mogelijk mee mag beginnen. Een kort rondje onder de redactie maakt al duidelijk dat er zeker belangstelling voor is.

Wat kunnen (of willen) we nog verwachten?
En wat dacht je van iedere maand weer een paar pakken koffie en wat doosjes thee bezorgd krijgen, zodat je daarvoor niet telkens naar de supermarkt moet? Of wat te denken van iedere X weken een kratje bier en/of een paar flessen wijn aan huis bezorgd? Luiers, zo lang de baby nog niet zindelijk is? Iedere maand lenzen met een flesje lenzenvloeistof? Een weekendpakket met chips, nootjes, een lekker borreltje en een fijne dvd? Stofzuigerzakken? Kattenbakvulling? Zeker dat er mensen zijn die graag het sjouwen met die zware kattenbakkorrels, aan een ander overlaten…

Met kleding is nu de eerste stap gezet, maar volgens ons zijn er op dit gebied dus nog volop kansen te pakken! Wie durft!?

Tags

Reacties