78% Nederlanders shopt online in 2023

78% Nederlanders shopt online in 2023

In de eerste zes maanden van dit jaar kocht bijna acht op de tien Nederlanders iets online. Dit is een kleine toename in vergelijking met dezelfde periode in 2022 (74 procent). Het aandeel online shoppers is vergelijkbaar met 2021, toen het om 77 procent ging.

Dit blijkt uit nieuwe data van het CBS. In 2012, toen het aandeel online shoppers voor het eerst gemeten werd, kochten nog 46 procent van de Nederlanders wel iets online. Sindsdien is het aantal shoppers dus sterk toegenomen. In 2022 was de enige daling sinds de meting, toen het aandeel 3 procentpunt daalde ten opzichte van 2021.

online aankopen in h1 2023

Maar liefst 12,1 miljoen van de 12-plussers in ons land zei iets online gekocht te hebben in de januari tot en met maart dit jaar. Vooral 25- tot 35-jarigen kopen online (93 procent). Ter vergelijking: 36 procent van de 75-plussers kocht iets online.

Toename in verkoop online diensten

Volgens het onderzoek kopen consumenten in ons land dit jaar vooral vaker diensten online. Zo steeg het aantal online aankopen voor de bioscoop, concerten en culturele evenementen van 38 procent in 2022 naar 42 procent. Ook kochten consumenten dit jaar vaker internetabonnementen.

‘Kleding, schoenen en accessoires werden het vaakst online gekocht.’

De online verkoop van goederen is sinds 2022 nauwelijks veranderd. Consumenten kochten, net als vorig jaar, het vaakst kleding, sportkleding, schoenen of accessoires online (57 procent). Ook kochten veel consumenten online maaltijden (40 procent).

Minder klachten dan twee jaar geleden

Dit jaar had 43 procent van de online shoppers klachten over het doen van online aankopen. In 2021 gaf 56 procent aan problemen te ervaren tijdens het online winkelen. Vorig jaar werd dit niet onderzocht.

Een te late levering van bestelde producten was de meest genoemde klacht.

Consumenten hadden het vaakst klachten over te late levering van bestelde producten (33 procent). In 2021 gaf nog 40 procent dit aan. Ook klaagde 20 procent over technische problemen tijdens het bestellen of betalen. Twee jaar geleden gaf 19 procent dat aan.

problemen bij online bestellen

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten