picqer

2022: 74% Nederlanders koopt iets online

2022: 74% Nederlanders koopt iets online

In het eerste kwartaal van dit jaar kocht 74 procent van de Nederlanders iets online. Dat is een afname van 3 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Daarnaast werden er minder goederen online besteld.

Vorig jaar kocht nog 77 procent van de Nederlanders iets online in het eerste kwartaal. Dat had te maken met de lockdowns tijdens de coronapandemie, waardoor consumenten vaker online bestelden. Deze cijfers komen uit het nieuwe onderzoek ‘ICT-gebruik van huishoudens en personen 2022’ van het CBS. Er deden ruim 6.000 mensen van 12 jaar en ouder mee aan het onderzoek.

‘88% van 25- tot 45-jarigen kocht online.’

Net als vorig jaar kochten vooral 25- tot 45-jarigen online, maar liefst 88 procent van hen bestelde goederen of diensten online. In de leeftijdscategorie 65- tot 75-jarigen is de grootste afname te zien. Vorig jaar winkelde 68 procent van hen online, dit jaar was dat nog 61 procent.

online aankopen leeftijden

Meer online diensten verkocht

De online verkoop van kaartjes voor culturele evenementen is sterk gegroeid, van 8 procent in 2021 naar 34 procent in 2022. Dit grote verschil heeft ook te maken met de beperkingen die vorig jaar nog van kracht waren door de coronacrisis. Kaartjes voor sportevenementen groeiden naar 9 procent dit jaar, vorig jaar was dit aandeel nog 2 procent.

53% kocht online kleding en schoenen

Een opvallend resultaat uit het onderzoek is de afname van de online verkoop van fysieke goederen. Een kleine meerderheid van de Nederlanders (53 procent) kocht kleding en schoenen online. Vorig jaar kocht nog 59 procent deze producten online.

In andere categorieën is ook een afname te zien. Een kwart van de Nederlanders kocht online meubels en woonaccessoires, terwijl dit aandeel vorig jaar nog 30 procent was.

online aankopen fysieke producten

Vooral aankopen bij Nederlandse webshops

Maar liefst 70 procent van de Nederlanders bestelde goederen of producten bij een Nederlandse webshop. Een kleiner aantal (22 procent) bestelde producten uit andere EU-landen en 12 procent kocht crossborder uit andere delen van de wereld. Daarnaast kocht 22 procent van de Nederlanders van een particulier, zoals op Marktplaats.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten