menu

Winkelende tachtigplussers onderzocht

Senioren en webwinkelsIn marktonderzoeken wordt vooral de groep tussen 20 en 65 jaar oud
bestudeerd, maar 80-plussers hebben ook geld te besteden! Uit onderzoek
blijkt dat consumentenbehoeften versterken of veranderen na het
tachtigste levensjaar. Zo zijn 80-plussers veel  loyaler richting
gevestigde merken en zijn ze minder bereid om geld uit te geven aan
‘groene’ producten.

Gezonde voordelen niet boeiend
Ook zijn deze groep ouderen niet heel vrijgevig bij producten die gezonde voordelen bieden. Een vrij opmerkelijke conclusie, want het is vaak toch juist deze groep die qua gezondheid een risico vormt en door marketeers vaak dus benaderd wordt in reclames en advertenties. Maar de ouderen lijken hier dus niet echt gevoelig voor. De tachtigplussers uit het onderzoek zijn wel duidelijk meer geneigd om leeftijdsspecifieke producten en winkelomgevingen op hen aangepast te hebben.

80 is the new 65
“Het is bijna alsof 80 het nieuwe punt is waarop men zichzelf als oud begint te zien”, aldus Martin Walker, directeur van het onderzoeksbureau AT Kearney. “Als dat zo is, betekent dit een merkbare verandering van het traditionele idee dat ouderdom begint bij de pensioenleeftijd.”

Genoeg aanknooppunten voor winkeliers
Winkeliers zouden overigens wel iets meer moeite mogen doen voor deze groep, want uit het onderzoek kwam ook naar voren dat meer dan de helft van de mensen tussen de 60 en 70 jaar oud moeite had het met lezen van etiketten, zelfs bij het dragen van een bril of contactlenzen. Van de tachtigplussers was dit zelfs bij twee van de drie ondervraagden het geval.
 
Kansen voor webwinkelier?
Driekwart van de zeventigplussers zou graag willen kunnen zitten in winkels, wat nu niet altijd mogelijk is. En er was veel geklaag over het navigeren in grote winkels, wat voor sommige ouderen een lastige klus is. Producten zouden te hoog of juist te laag in de schappen liggen, waardoor ze er niet goed bij kunnen. Al met al zijn dit toch allemaal zaken die bij het online winkelen niet aan de orde zijn. Het hele onderzoek is hier te vinden (PDF). Moeten webwinkeliers inspringen op deze (financieel) groeiende markt of is het een te kleine nichemarkt om interessant genoeg te zijn?

Tags

Reacties