iDeal nog populairste betaalmethode

iDeal nog populairste betaalmethode

Nog steeds is iDeal de meest populaire online betaalmethode in ons land. Maar liefst 32 procent van de consumenten gebruikt deze methode het liefst bij het plaatsen van online bestellingen. Daarnaast gebruikte 39 procent vaker BNPL-methoden dan eerder.

Dit blijkt uit het nieuwste Europese ecommercerapport van payment service provider Mollie. Voor het onderzoek werden 1.000 Nederlandse consumenten ondervraagd. PayPal werd ook vaak als favoriete online betaalmethode bij webwinkels genoemd (19 procent). En 15 procent betaalt online het liefst met een creditcard.

iDeal minder populair bij crossborder-aankopen

Wanneer consumenten in ons land bestellingen plaatsen bij buitenlandse webwinkels, noemt nog maar 24 procent iDeal als favoriete betaaloplossing. Veel consumenten betalen dan het liefst met PayPal (25 procent). Ook de creditcard is bij deze aankopen meer in trek (18 procent).

“iDeal was in Nederland jarenlang de onverminderde favoriet als het aankwam op online afrekenen. Maar andere betaalmethoden zijn bezig met een inhaalslag”, vertelt Ken Serdons, CCO bij Mollie. “Steeds vaker kunnen Nederlanders bij hun favoriete Nederlandse webshop ook afrekenen met bijvoorbeeld PayPal of creditcards zoals Visa of Mastercard.”

‘Creditcards en PayPal bieden andere voordelen dan iDeal.’

“Waar iDeal de vertrouwde optie is die zich keer op keer bewezen heeft, bieden creditcards en PayPal weer andere voordelen. Denk bijvoorbeeld aan de verzekering die zij garanderen. Voor online retailers is het belangrijk dat zij het complete arsenaal aan betaalmethoden aanbieden; zo is de kans het grootst dat de consument zijn digitale winkelmandje afrekent en terugkomt.”

43% gebruikt BNPL met enige regelmaat

Maar negen procent van de consumenten noemt achteraf betalen als favoriet. Toch wordt deze methode vaak gebruikt. Maar liefst 43 procent gebruikt deze methode met enige regelmaat. In ons land ligt dit percentage hoger dan in België (27 procent) en Duitsland (22 procent).

In andere landen gebruikte 23% van de consumenten vaker BNPL-methoden dan eerder.

Bovendien gebruikten twee de vijf Nederlanders (39 procent) in het afgelopen jaar vaker BNPL-methoden dan eerder. Dit gemiddelde lag in andere landen op 23 procent.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten