menu

Wat willen Belgen van webwinkels?

wat willen belgische consumenten van webwinkels?Regelmatig krijgen we nieuwe onderzoekjes, enquêtes en andere feiten voorgeschoteld over de Nederlandse online consument. Maar van de Belgische consument weten we minder. Tot we de presentatie van program manager Dirk De Vylder van het Vlaams Instituut voor Logistiek zagen tijdens het eerste Logistiek & Ecommerce-congres in Houten.

België kent geen iDeal, het land is op ecommerce-gebied nog niet zo gevorderd als Nederland en eigenlijk kopen Belgische consumenten al aardig over de grens, juist bij Nederlandse webshops. Moet je dus je wel echt richten op de Belgische consument en zo ja, wat verwachten deze dan van jou?

Dirk De Vylder vertelde tijdens Logistiek & Ecommerce, niet alleen over de huidige stand van zaken van ecommerce in België, maar vooral ook wat er volgens de doelgroep beter kan. Het VIL (Vlaams Instituut voor Logistiek) heeft onderzoek gedaan bij consumenten hoe de online klant zijn/haar bestelling geleverd wil zien. En daaruit kwamen toch interessante resultaten.

‘Belgische shopper is eind dertig en in hogere sociale klasse’
Allereerst wat basisgegevens. Uit het onderzoek, dat is uitgevoerd in samenwerking met Synovate onder 1275 Belgische consumenten blijkt dat er daarvan 925 online kopers zijn. De gemiddelde Belgische online consument is eind dertig en bevindt zich in de hogere sociale klasse. E-mailen en online zoeken naar informatie werd door bijna alle ondervraagden gedaan, terwijl het online kopen van producten dus door twee op de drie ondervraagden werd gedaan.

Bovenaan het lijstje met producten die men ooit al eens online gekocht, prijkten tickets, vakanties, boeken, cd’s en dvd’s, en kleding en schoenen. Toen er werd gevraagd welke producten men overwéégt te kopen, gaven de meeste mensen producten in de categorie hobby en vrije tijd aan. Ook de eerder genoemde tickets, vakanties, boeken, cd’s en dvd’s waren populair. Tweederde van de geënquêteerden betaalt overigens direct tijdens het bestellen, dus ook zonder iDeal kan vooruitbetaling een groot marktaandeel bevatten. Achtentwintig procent maakt het via een overschrijving over en zes procent betaalt bij ontvangst.

 

Voordelen van ecommerce
Als er wordt gevraagd naar de voordelen van ecommerce, geven de meeste mensen aan dat ze 24 uur per dag bestellingen kunnen plaatsen en dat het gemakkelijker is, omdat ze het huis niet hoeven te verlaten. Ook het feit dat bestelde producten aan huis worden geleverd en dat er soms online lagere prijzen gelden dan in de stenen winkel wordt door veel mensen als een voordeel gezien. De voordelen die het meest genoemd werden, bleken vaak niet als het belangrijkste voordeel gezien te worden. Zo werd ‘ik kan 24 uur per dag bestellen’ door 78% als een voordeel gezien, maar door maar 19% als het belangrijkste voordeel. En ‘bestelde producten worden thuis afgeleverd’ werd dan misschien wel door 58% als een voordeel gezien, slechts 3% zag dit als het grootste voordeel van ecommerce.

Nadelen van ecommerce
Als grootste nadelen van ecommerce werden deze redenen opgenoemd: "Ik kan de producten niet uitproberen" (75%), "Bij problemen is het moeilijker op te lossen" (47%), "Producten terugsturen is lastiger" (44%) en "Ik moet wachten tot ik het product in handen heb" (36%). Qua geprefereerde bezorgmethode geniet thuisbezorging nog altijd de voorkeur, zowel voor standaard als voor niet-standaard pakketten. Eén op de drie consumenten wil z’n bestelling het liefst ophalen bij een centraal ophaalpunt. Eén op de vijf wil de bestelling ophalen in een fysieke winkel.

Wensen qua levering
Daarnaast prefereert de meerderheid van de online consumenten het kunnen kiezen van het aflevertijdstip boven een (extra) snelle levering. De meerderheid is tevreden met een aflevering tussen één en vier dagen, waarbij 39% de bestelling het liefst binnen 12 uur ziet gebeuren. Driekwart vindt de keuze van afleverdag en -tijdstip belangrijk tot zeer belangrijk. De favoriete dag om een bestelling in ontvangst te nemen is zaterdag, op de voet gevolgd door woensdag, maandag en vrijdag. Het meest ideale levertijdstip is zo tussen negen en elf uur ’s ochtends of tussen vijf en zes uur ’s avonds.

Zelf kiezen wanneer je pakket bezorgd wordt. Wie biedt dat eigenlijk in Nederland?

Bron: Vlaams Instituut voor Logistiek

Tags

Reacties