Verovert ReplaceDirect Europa?

door Redactie. Over algemeen met de tags , , . 4.877 keer bekeken.

verovert replacedirect europa?ReplaceDirect kwamen we tegen toen we onderzochten wat de laatste tien uit de Twinkle100 deden op verschillende punten zoals bezorging, klantenservice en social media. ReplaceDirect viel ons gelijk in positieve zin op en toen we in maart zagen hoe deze webwinkel een Thuiswinkel Award won, konden we natuurlijk niet anders dan hier een keer een artikel aan wijden.

ReplaceDirect is wellicht niet bij veel consumenten bekend. Het heeft een miljoenenomzet maar de concurrentie in het segment electronica en hard- en software waarin deze speler actief is, is groot en wordt van oudsher gedomineerd door enkele grote namen. Als online speler zonder een groot aantal stenen vestigingen of marketingbudget van miljoenen euro’s is het dus waarschijnlijk best een aardig gevecht om mee te kunnen blijven doen.

ReplaceDirect lijkt het gevecht niet  te schuwen, want het timmert aardig aan de weg. Vorig jaar eindigde het op de 98ste plek in de jaarlijkse Twinkle 100, in maart won het een Thuiswinkel Award (publieksprijs in de categorie ‘computer hard- en software’) en recent heeft het de site vernieuwd en gebruiksvriendelijker gemaakt. En ook de uitbreidingen op productniveau gaan rustig door. In januari van dit jaar lanceerde het een huismerk voor cartridges en toners, recent kwamen daar stofzuigerzakken bij en binnenkort moeten daar de led-, spaar- en halogeenlampen bij komen.

ReplaceDirect in Europa
In respectievelijk 2010 en 2011 werden een Duitse en een Belgische versie van ReplaceDirect gelanceerd. Maar het zal vast niet bij onze buren blijven, er zijn ook plannen om webwinkels te openen in andere landen, al wil de organisatie liever nog niet noemen welke dat zijn. We ontdekken dat in ieder geval de .co.uk-, .fr- en .es-domeinnamen al zijn vastgelegd, maar of dit ook de landen zijn wordt dus nog niet bevestigd.

In Nederland is ondertussen de site dus ondergedompeld in een nieuw uiterlijk en moest het allemaal nog gebruiksvriendelijker worden. Misschien dat de mascotte, die nieuw is, daar aan bij kan dragen. “De mascotte staat als symbool voor de gebroeders Verstegen, de eigenaars van ReplaceDirect”, zo legt  Piet Penninx, de online marketeer van de onderneming, ons uit. “Zij zijn tweeling en hebben als sterrenbeeld stier. En deze stier zetten we in voor onze marketingactiviteiten. Het zorgt voor merkbeleving en herkenning, we kunnen er vele kanten mee op.”

ReplaceDirect wint Thuiswinkel Award

Thuiswinkel Award in plaats van Thuiswinkel Waarborg

Wat ons  ook opviel toen we de website na een paar maanden weer eens bekeken, was dat het Thuiswinkel Waarborg-keurmerk plots was verdwenen uit de header! Even dachten we dat ze misschien geen lid meer waren, maar niets blijkt minder waar: “De header van de website houden we vrij voor nieuws en actiematige activiteiten. Daarom staat er nu iets over de Thuiswinkel Award die we gewonnen hebben. Daardoor verdween het keurmerk even van onze site. Maar we gaan kijken of er nog plek is voor het logo.”

De Thuiswinkel Award heeft het bedrijf sowieso goed gedaan. “We hebben natuurlijk veel leuke reacties binnen gekregen van zowel klanten als leveranciers. Dat is uiteraard leuk om te horen! En we hebben een van de hoogste cijfers (8,3) gekregen van alle deelnemende kandidaten, daar zijn we dus ontzettend trots op. Het is misschien nog iets te vroeg om te meten, maar ik kan je verzekeren dat het er sowieso niet rustiger op geworden is.”

Naast Thuiswinkel Award ook BeCommerce Award
En het is niet bij de Thuiswinkel Award gebleven. De webwinkel in België die dus nog maar sinds 2011 actief is, heeft inmiddels ook zijn eigen award binnengesleept. Gisteren werd bekend dat ReplaceDirect.be de BeCommerce Award in de rubriek Electronics heeft gewonnen. Ook onze zuiderburen kunnen de onderneming blijkbaar goed waarderen.

En mochten wij met dit weblog prijzen uitdelen zou ReplaceDirect ook best hoge ogen gooien. Zo viel ons tijdens ons onderzoek naar de laagste tien genoteerde webwinkels uit de Twinkle 100 op dat ReplaceDirect in tegenstelling tot de andere veel opties biedt wat betreft bezorging en afhalen. Zo is het mogelijk om producten af te halen bij hen op kantoor (in Gemert, al zal er dit jaar verhuisd worden naar een nieuw pand in Beek en Donk) en is het mogelijk om de dag van bezorging te kiezen. (Nu alleen nog even een flexibel tijdsvak toevoegen jongens! :).

Het bedrijf biedt serieuze klantenservice. Wat ons daar in positieve zin opvalt bij deze speler is de duidelijkheid met wat ze bieden op het gebied van klantencontact. ReplaceDirect meldt op de contactpagina: “Onze klantenservice is te bereiken via Twitter. Via je eigen Twitter-account kunt u vragen stellen aan onze medewerkers. Het account is actief op ma-vr 08.30-17.00 uur.” Ook kun je je opmerkingen en vragen voor het bedrijf kwijt via de fax(!) of via de afhaalbalie bij hun kantoor.

Tags

Deel

Verder lezen

Reacties