Twinkle100: flinke groei in food en DIY

Twinkle100: flinke groei in food en DIY

De nieuwe Twinkle100 is uit en zoals verwacht staan Bol.com en Coolblue weer eenzaam bovenaan. Interessanter is de ontwikkeling van online supermarkten en bouwmarkten. Deze twee type spelers lieten het afgelopen jaar een indrukwekkende groei zien.

Elk jaar verschijnt weer de Twinkle100, een overzicht van de grootste online verkopers in ons land. In de twaalfde editie zijn er weinig verrassingen in de top: Bol.com staat weer bovenaan, gevolgd door Coolblue. Wel nieuw is de nummer 3-positie van Albert Heijn. De Ahold-dochter blijft dit jaar ecommerce-spelers Zalando en Wehkamp voor.

Jumbo in, Picnic net buiten top 10

Sowieso zijn de online takken van supermarkten goed vertegenwoordigd dit jaar. Zo bestaat de huidige top 10 uit nóg een supermarkt; de Jumbo staat dit jaar namelijk op een nette achtste plek. De online-only supermarkt Picnic moet het in deze editie nog doen met een plekje net buiten de top 10, maar te verwachten valt dat die positie de komende jaren verder stijgt.

Hekkensluiter grotere omzet dan vorig jaar

Alle 250 ecommerce-bedrijven die in de Twinkle100 staan boekten vorig jaar een totale omzet van 11,8 miljard euro, wat neerkomt op zo’n 900 euro per volwassen Nederlander. Dat de top van de ecommerce groeit blijkt ook uit het feit dat de hekkensluiter dit jaar op 6,1 miljoen euro eindigde, daar waar het vorig jaar nog om 5 miljoen euro ging.

‘Ook bouwmarkten laten indrukwekkende groei zien’

“Er wordt goed geboerd in de top van ecommerce in Nederland”, zo zegt hoofdredacteur Arjan van Oosterhout. “Met name de online food-verkopers groeien hard, ook de bouwmarkten laten een indrukwekkende groei zien.”

Hornbach verdubbelt omzet in jaar tijd

Intergamma staat dit jaar op een 25e plek met een omzet van 87,5 miljoen euro. Vorig jaar stond het bedrijf (eigenaar van Gamma en Karwei) nog op plek 29 met 69,1 miljoen euro. De Hornbach staat knap op plek 42 met een omzet van 50 miljoen euro, meer nog dan een C&A of Apple. En een verdubbeling van de omzet van vorig jaar, toen het met 25 miljoen euro op plek 63 stond.

Maxeday DIY komt top 100 binnen

Maxeday DIY, eigenaar van onder andere Praxis en Formido, moet het dit jaar doen met een omzet van zo’n 31,6 miljoen euro en een mooie 61e positie op de lijst. Vorig jaar viel Maxeda DIY nog buiten de top 100, toen het op plek 102 stond met 16 miljoen euro.
Kwantum is in een jaar tijd ook gestegen, zij het wat minder spannend. De bouwmarkt ging van 23 miljoen euro een 74e positie twee plekjes omhoog dankzij de omzet van 27,5 miljoen euro. En HBL Online, dat in ons land opereert via de webshop Gereedschapcentrum.nl, staat met 26 miljoen euro op een keurige 75e plek. Vorig jaar vond dit bedrijf zich nog terug op de 119e plek met een omzet van 14,65 miljoen euro.

De top 10 van grootste webwinkels in Nederland:

1 bol.com €1,64 miljard
2 Coolblue €1 miljard
3 Albert Heijn €565 miljoen
4 Zalando €550 miljoen
5 wehkamp €530 miljoen
6 Amazon €350 miljoen
7 The Learning Network €268 miljoen
8 Jumbo €265 miljoen
9 MediaMarkt €220 miljoen
10 H&M €215 miljoen
Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten