menu
lightspeed ecommerce

Thuiswinkel-campagne ‘bestel op tijd’ hypocriet

Morgen start de campagne ‘Wees voorbereid, bestel op tijd’. Al komt die campagne ons wel wat dubbel over, nu Thuiswinkel.org de verantwoordelijkheid zo duidelijk bij de consument legt. Was het niet diezelfde ecommercebranche die kwam aanzetten met Singles Day, Black Friday en Cyber Monday, en dus heeft gezorgd voor deze situatie?

Dat de feestdagen populair zijn voor cadeaukopers is een decennia oud gegeven. Maar waar online verkooppieken rondom sinterklaas en kerst offline nog logisch en enigszins op te vangen zijn, daar begint het online de laatste jaren de spuigaten uit te lopen. En dus waarschuwen webwinkels, vervoerders en Thuiswinkel Waarborg voor vertragingen met bezorgen.

‘Laat niet aan huis bezorgen’

“Dit jaar valt de jaarlijks groeiende internationale koopdag Black Friday (29 november) vlak voor Sinterklaas, wat naar verwachting zal zorgen voor een zeer grote verkooppiek in slechts enkele dagen”, zo waarschuwt Thuiswinkel in haar persbericht. De consument wordt nu geadviseerd op tijd te bestellen wil het haar cadeautjes op tijd in huis krijgen. Sterker nog: Thuiswinkel raadt aan om helemaal niet meer aan huis te laten bezorgen, maar te laten afleveren bij een servicepunt. Ook zouden cadeaus ruim voor de dag dat ze nodig zijn besteld moeten worden. “Wacht niet tot het laatste moment als dat niet hoeft.” Verder adviseert Thuiswinkel om je aan te melden voor de nieuwsbrief van je favoriete webwinkel, “zodat je weet welke aanbiedingen er zijn en wanneer”.

Ons ogen dit soort adviezen wat hypocriet. Eerst buitelen de webwinkels over elkaar heen met een nóg snellere bezorging (same-day-delivery, hosanna!) en als het dan opeens wat drukker wordt moeten consumenten opeens hun bestellingen dagen van tevoren plaatsen. En waar veel consumenten online shoppen vanwege thuisbezorging, wordt ze nu aangeraden om de pakketjes bij een servicepunt te laten bezorgen.

Bol.com haalde trots Singles Day naar Nederland

En waarom? Omdat er nu wel een heel grote verkooppiek zit aan te komen. Grote ketens hebben Black Friday en Cyber Monday naar Nederland gehaald en Bol.com was er in 2017 zelfs trots op dat ze de Chinese feestdag Singles Day in Nederland hebben geïntroduceerd. Wekenlang wordt consumenten kortingen voorgehouden als ze maar wachten tot deze feestdagen.

Met succes. De consument is erin meegegaan en is gevallen voor de marketingacties. Maar nu er hierdoor wat groei- of piekmomenten ontstaan moet de consument zich maar even aanpassen. Zonder dat hier wat tegenover staat. Tegen misschien ook nog eens hogere prijzen, want het is een bekend fenomeen dat vlak voor kortingsdagen prijzen stiekem nog wat worden opgevoerd. Als de consument toch mogelijke korting afwacht, want die komen er ongetwijfeld, dan kunnen webshops misschien hun eigen beloftes niet waarmaken.

Of we daarom met z’n allen daarom onze cadeaus kortingloos ver van te voren willen bestellen, ze willen afhalen bij een servicepunt en oh ja, of we ons willen aanmelden voor de nieuwsbrief van onze favoriete webwinkel. We zijn toch zeker Sinterklaas niet?

Tags

Reacties