Bol.com haalt Singles Day naar Nederland

Bol.com haalt Singles Day naar Nederland

Als eerste grote webwinkel in ons land gaat Bol.com de commerciële feestdag Singles Day omarmen. Op 11 november, en in de dagen die eraan vooraf gaan, komt de webwinkel met fikse kortingen op duizenden producten. Het volgt hiermee het voorbeeld van de Chinese webwinkel Alibaba, dat zo vorig jaar 17 miljard dollar op één dag verdiende.

Singles Day is ontstaan in de jaren negentig toen vier studenten uit China besloten om hun single bestaan te vieren op een vaste dag in het jaar, zoals stelletjes dat ook doen op 14 februari met Valentijnsdag. Winkels speelden hier langzaam maar zeker op in door consumenten met kortingen te verleiden iets voor zichzelf te kopen, maar 11/11 (vier keer het eenzaamste cijfer) werd pas echt razend populair toen de Chinese webwinkel Alibaba Singles Day adopteerde.

Elk jaar werden op de elfde van november de verkoopcijfers en de bezoekersaantallen van Alibaba weer hoger en hoger. Vorig jaar werd zelfs bekend dat Singles Day het Chinese bedrijf een recorddagomzet van 17 miljard dollar opleverde.

En nu gaat Bol.com er dus mee aan de haal in ons land. Onder meer door radioreclames maakt het Ahold-bedrijf het Nederlandse volk lekker voor de nu nog relatief onbekende feestdag. Om nog meer bekendheid te genereren, zal het vanaf morgen een extra aanbieding online zetten, om op zaterdag 11 november pas echt los te gaan met duizenden aanbiedingen.

Singles Day bij Bol.com

Volgens de nieuwe algemeen directeur Huub Vermeulen is het aantal keer dat er gezocht werd op Singles Day verdubbeld ten opzichte van twee jaar geleden. Hij wil er een echte Nederlandse versie van maken. “Zodat het past bij hoe Nederlanders een feestje vieren. De dag is bijvoorbeeld niet alleen voor singles, maar voor iedereen”, zo legt hij uit. De deals op 11 november zullen afgestemd zijn op wat er leeft onder Nederlanders, iets wat Bol.com weet uit de vele data die het verzamelt.

Feestdagen voor webwinkels in Nederland

Nu Singles Day dus voor het eerst echt omarmd wordt door een grote speler, hebben we diverse ‘feestdagen‘ waarop webwinkels stunten met aanbiedingen. Naast de gebruikelijke Sinterklaas- en Kerstviering is er natuurlijk ook Valentijnsdag en sinds een aantal jaar ook het uit Amerika overgewaaide Black Friday en de daarbij behorende online-only variant Cyber Monday.

De belangrijkste feestdagen voor webwinkels in 2018:
Feestdagenkalender 2018

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten