Ecommerce News

YourSurprise: ‘Giftbot al 10.000 keer ingezet voor Valentijnsdag’

YourSurprise: ‘Giftbot al 10.000 keer ingezet voor Valentijnsdag’

Na Black Friday, Cyber Monday en de kerstdagen zorgt Valentijnsdag bij de meeste webwinkeliers voor een nieuwe piek. YourSuprise realiseerde een chatbot voor Milka, waarmee romantici kunnen scoren met gepersonaliseerde giftboxen. “De giftbot voerde de afgelopen week al meer dan tienduizend chatgesprekken”, zegt Mariska Brinkman, country lead Benelux bij YourSurprise.

De samenwerking met Milka bestaat al langer. Wat wel nieuw is, is dat YourSurprise recentelijk de licentie bemachtigde waarmee het gepersonaliseerde cadeaus mag maken in de huisstijl van de chocoladeproducent. Door aan de giftbot – die werkt via Facebook Messenger – de naam van je Valentijn door te geven, wordt deze gedrukt op de verpakking.

‘Dit is nog maar het begin’

Opvallend is dat de tool tot dusver vooral door vrouwen wordt gebruikt. “We verwachten dat dit nog wel verandert, omdat mannen veelal last-minute bestellen.” Waar de bot net na de lancering vooral onderdeel uitmaakte van het oriëntatieproces, blijkt deze inmiddels sterk conversie-verhogend. Exacte cijfers wil Mariska niet delen, maar ze kan wel bevestigen dat de conversie via de giftbot hoger is dan in de webshop.

Er zijn nog weinig spelers binnen de ecommerce die chatbots inzetten voor het maken van gepersonaliseerde cadeaus, maar voor YourSurprise smaakt de pilot zeker naar meer. “We zijn van plan om de giftbot beschikbaar te stellen voor meer (A-)merken, aangezien er steeds meer vraag is naar unieke cadeaus.” Dit zal wederom in combinatie zijn met Facebook Messenger, omdat dit volgens Mariska een eigentijdse en snelle manier is om in contact te komen met de doelgroep.

Niet bang voor het onbekende

Deze afnemers bevinden zich overigens niet alleen in Nederland. Na de oprichting in 2005 begon YourSurprise al snel met het verkennen van de mogelijkheden over de grens. Inmiddels is het bedrijf actief in zestien landen; hoofdzakelijk binnen Europa, maar ook in Amerika lanceerde het een webshop. “En onlangs zijn we gestart in Scandinavië, wat erg goed gaat.”

“We kijken waar kansen liggen en zijn niet bang om dingen uit te proberen”, zegt ze. “Je kunt eindeloos vergaderen, maar wij brengen onze ideeën liever zo snel mogelijk in de praktijk: we vertalen de website, doen een investering en gaan live.” Deze filosofie gaat niet alleen op bij de betreding van nieuwe landen, maar ook bij kostbare pilots als de giftbot.

Mensen die de hulp willen inschakelen van de giftbot voor hun Valentijnscadeau kunnen nog tot 20.00 uur vanavond bij YourSurprise terecht. En voor de échte laatkomers: morgenochtend kan er ook nog met Redjepakketje besteld worden tot 11.00 uur.

YourSurprise - giftbot

Deel dit artikel
Linda

Geschreven door

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Alle artikelen van Linda

Gerelateerde berichten