Helft shoppers koopt cadeaus voor feestdagen online

Helft shoppers koopt cadeaus voor feestdagen online

Ongeveer de helft van alle consumenten in Nederland koopt artikelen of cadeaus voor de feestdagen online. Hierbij zijn het vooral vrouwen die ervoor kiezen om via het internet aan hun benodigdheden te komen voor sinterklaas en kerst. En het zijn niet alleen de cadeautjes die online worden besteld: een kwart winkelt de hele sinterklaassurprise via webwinkels bij elkaar.

Dit blijkt uit de Emotional Shopping Index, een onderzoek van Klarna onder ruim duizend consumenten in Nederland.  Hieruit blijkt ook dat ruim een vijfde van alle shoppers (21 procent) al in het begin van de herfst is gestart met het shoppen voor kerst. En 47 procent koopt artikelen of cadeaus voor de feestdagen dus online.

Consumenten wachten op aanbiedingen

Tegenwoordig kan men al ver van tevoren sinterklaasartikelen of kerstspullen (online) kopen, maar veel consumenten wachten liever op de zogenaamde shopfeestdagen, zoals Singles Day (11 november), Black Friday (23 november) en Cyber Monday (26 november). Op of rond die dagen slaan ze hun slag, omdat webwinkels dan met speciale aanbiedingen komen.

14% zou iemand wegduwen voor Black Friday-aanbieding

Dat het voor webwinkels interessant kan zijn om ook mee te doen aan een van deze shopfeestdagen, blijkt wel uit het gegeven dat 31 procent van de Nederlandse consumenten wacht met het doen van een aankoop tot de sales op Singles Day, Black Friday of Cyber Monday starten. Ook in de stenen winkels gaan shoppers hier ver: één op de zeven consumenten is zelfs bereid iemand te duwen om het allerlaatste item te kunnen bemachtigen tijdens een Black Friday-sale.

https://www.youtube.com/watch?v=sA8DoI6XD4A

Webwinkel als rustig alternatief voor fysieke winkel

“Het einde van het jaar is een prijzige periode voor veel Nederlanders, met alle feestdagen en diners die op de planning staan. Om die reden worden de cadeaus en andere feestbenodigdheden al in groten getale geshopt op Singles Day, Black Friday en Cyber Monday”, zo legt Wilko Klaassen, General Manager BeNeFra bij Klarna, uit.

“Webshops bieden een rustiger alternatief voor de hectische fysieke winkels op deze dagen. Om de conversie in deze periode te verhogen, is het voor webwinkeliers van belang dat zij op scherp staan. Zorg bijvoorbeeld voor een aantal concurrerende aanbiedingen om consumenten naar de website te krijgen.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten