menu

Redesign van webwinkel, verstandig?

Redesign van webwinkel, verstandig of niet?Als je al een tijdje actief bent met je webwinkel, dan jeukt het soms om aan de slag te gaan en de huidige layout compleet op de schop te gooien. Maar is dat wel zo verstandig? Hoe denken je klanten hierover en (hoe) leg je die veranderingen uit aan je bezoekers?

Volgens een recent onderzoek onder duizend Britse consumenten vormen veranderingen in de winkel-indeling en plaatsing van producten de nieuwe nummer één frustratie onder ouderen, daarbij andere ergernissen als ‘niet op voorraad’ en ‘lege schappen’ passerend.

Langer in de winkel na aanpassingen!
Direct na een verandering van indeling bleek uit de statistieken dat het bezoekende publiek wat langer in de winkel verbleef. Dat lijkt positief totdat de échte reden duidelijk wordt. Ongeveer een op de drie 55-plussers verbleef minstens tien minuten langer in de supermarkten, omdat ze door de veranderingen de weg naar hun gewenste boodschappen maar moeilijk konden vinden. Een derde van alle onderzochte consumenten verbleef twintig procent langer in de winkel nadat de winkelier de winkel-layout had veranderd.

Het is een mooi voorbeeld van iets dat online maar al te vaak gebeurt. Webwinkels worden dagelijks aangepast en ‘de statistieken’ geven direct antwoord. Het publiek zelf wordt maar amper om feedback gevraagd terwijl uit het offline onderzoek blijkt dat daar maar 38% van het winkelend publiek gelooft dat het aanpassen van de winkelinrichting uitpakt in hún voordeel. Ze geloven dat winkeliers het voornamelijk doen om mensen langer in de winkel te houden en te leiden naar nieuwe of dure productlijnen.

Moeite met veranderingen
In de webwinkel zal het niet veel anders zijn. De percentages zullen wellicht verschillen, maar de algemene tendens die er heerst na een aanpassing in de inrichting zal zowel offline als offline aanwezig zijn. Een boel mensen gaan nou eenmaal moeilijk om met veranderingen. Dat was ook wel te zien toen grote sites als YouTube en Facebook een drastische verandering in hun layout presenteerden. Duizenden fans tuimelden over elkaar om te vertellen hoe lelijk, irritant of slecht de nieuwe layout wel niet was.

Nu zal een nieuwe – zelfs een slecht ontvangen – layout niet altijd negatief uitpakken voor de bezoekersaantallen van zulke grote sites. Ze zullen het ongetwijfeld hebben getest en soms is de snelheid, functionaliteit of winstgevendheid na een aanpassing voor dat soort spelers te belangrijk om te negeren.

Maar voor een kleine webwinkel kan een slecht ontvangen layout-verandering cruciaal zijn. Het is daarom van belang om de aanpassingen eerst goed van tevoren uit te testen op een beperkt publiek, bijvoorbeeld de vaste klanten, en ze om stevige feedback te vragen. Met die opmerkingen kun je dan weer verder aan de slag.

Keuzes maken
Bij het opnieuw inrichten van je webwinkel moet je keuzes maken, die soms erg lastig kunnen zijn. Ga je alleen voor een verandering op esthetisch gebied, ga je juist veranderen om de bezoeker en diens wensen nog meer tegemoet te komen of gooi je de site op de schop om nog meer conversie te kunnen halen?

Overleggen en vragen
Als je dan toch van plan bent om (drastische) veranderingen in je layout aan te brengen, dan kun je net zo goed vragen aan anderen wat ze nog missen in je webwinkel of wat er duidelijk beter kan. Door deze feedback mee te nemen in je geplande layout-verandering voorkom je dat je enkele weken nádat je de verandering hebt doorgevoerd op een storm van kritiek stuit omdat je verandering A of update B niet hebt doorgevoerd. En dan kun je wéér gaan zitten sleutelen aan je site.

Test het uit
Als je eenmaal de juiste keuzes hebt gemaakt en die veranderingen zelf of door iemand anders hebt toegepast in je webwinkel, dan doe je er verstandig aan om die doorgevoerde veranderingen eerst aan een beperkt publiek te tonen voordat je ‘live gaat’. Dit testpubliek kan een groepje goede vrienden of familieleden zijn, maar het beste is om je vaste, trouwe klanten aan te schrijven en hen vragen hun licht te laten schijnen op de gewenste veranderingen. Zij komen regelmatig in je webwinkel en weten waarschijnlijk als geen ander waar en hoe alles te vinden is en wat er beter nog beter kan.

Test daarna de nieuwe layout ook uit bij een groep die nog niet bekend is met je winkel, zij representeren de nieuwe bezoekers die voor het eerst je webwinkel betreden. Want ook voor deze groep moet de nieuwe layout eentje zijn die niet alleen visueel aantrekkelijk is en professioneel oogt, maar die ook nog eens de functionaliteit van de webwinkel ten gunste komt.

Is je layout eenmaal met vallen en opstaan, testen en tweaken, eindelijk online, dan is het project nog niet voltooid. Nu is het zaak om je website-statistieken goed in de gaten te houden en te vergelijken met de bezoekers- en klikresultaten van vóór de layout-verandering. Merk je opeens dat veel meer mensen na het bezoeken van één pagina je site alweer verlaten, of zie je dat het algehele bezoekersaantal drastisch is gedaald? Dan heb je misschien een verkeerde keuze gemaakt wat betreft het redesignen van je webwinkel.

Tags

Reacties