Randstedelingen doen 12% van uitgaven online

Randstedelingen doen 12% van uitgaven online

Consumenten bezoeken steeds meer webwinkels voor zowel hun dagelijkse als niet-dagelijkse aankopen. In de Randstad doen consumenten bijna 12 procent van hun uitgaven online, wat neerkomt op 5,2 miljard euro. Daarvan werd 345 miljoen euro uitgegeven aan dagelijkse producten, zoals boodschappen.

Die 5,2 miljard euro die in de Randstand wordt uitgegeven in webwinkels is meer dan wat er in alle winkels van de gemeente Amsterdam wordt verkocht.  Dat blijkt uit het Koopstromenonderzoek [pdf] dat is uitgevoerd in opdracht van Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht en een vervolg is op hetzelfde onderzoek uit 2011.

De resultaten van dit onderzoek tonen dat er in webwinkels alleen maar meer uitgegeven zal worden in de toekomst. Wat betreft de dagelijkse producten doen de stenen winkels het qua aandeel nog wel goed; hier heeft online nog maar een aandeel van 1,6 procent. Wel groeide het online aandeel met 86 procent ten opzichte van de situatie in 2011. En de consumenten in de Randstad besteden nu 21,6 procent van hun niet-dagelijkse aankopen bij webwinkels, een stijging van 91 procent ten opzichte van 2011.

Koopstromen in de Randstad

70% van online boodschappen gedaan bij landelijke ketens

Het onderzoek merkt ook een aantal lokale verschillen op. zo liet de gemeente Amersfoort tussen 2011 en 2016 de grootste groei zien wat betreft het online aandeel van boodschappen. “Deze sterke groei kan het gevolg zijn van Picnic, een online supermarkt met brengservice, die vooral actief is in Amersfoort en omgeving.”

Het Koopstromenonderzoek toont ook dat online boodschappen het meest (70 procent) worden gedaan bij landelijke supermarktketens. Online bestel- en brengdiensten zoals HelloFresh en Picnic vertegenwoordigen 11,6 procent, terwijl webwinkels van zelfstandige winkeliers met een fysieke winkel goed zijn voor 9,3 procent. In de meeste gevallen, zo’n tachtig procent, wordt gekozen voor thuislevering van de boodschappen. Men kiest vooral voor online boodschappen doen, vanwege het gemak, het feit dat het wordt thuisbezorgd en dat ze niet langer gebonden zijn aan de openingstijden van de supermarkt.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten