menu

Picnic beste startende webwinkel van het jaar

De beste startende webwinkel is natuurlijk elk jaar bijzonder, maar dit jaar zitten er wel een paar opmerkelijke kenmerken aan. Winnen met alleen een regionaal bereik van enkele kleine steden, met maar één shoppingkanaal waarbij je iedereen zonder smartphone negeert en met een veel kleiner budget dan de concurrentie, dat is toch wel bijzonder. Winnaar Picnic flikt het.

Gisteravond vond weer het Thuiswinkel Awards Gala plaats in Huis ter Duin. Daarbij zijn de Thuiswinkel Awards van de vakjury bekendgemaakt. Picnic mocht de award voor de beste startende webwinkel mee naar huis nemen. Eigenlijk best bijzonder, als je bedenkt dat je via je laptop geen enkele webwinkel van deze speler kan vinden. Het bedrijf werkt namelijk exclusief via een mobiele app en is ook nog eens alleen actief in Amersfoort en omstreken.

‘Vechten tegen de nummer één-speler’
Waarom is deze speler dan toch zo bijzonder? Om te beginnen door het product. Een pak hagelslag of halfje bruin. Met een assortiment met gemiddelde productwaardes rond één of enkele euro’s blijken supermarktartikelen in Nederland lastig rendabel te maken via verkoop op afstand. En als je het dan toch doet, dan betreed je een markt van bijzonder machtige concurrenten. Je moet het als nieuwkomer opnemen tegen de grootste retailers van ons land Jumbo en Ahold waarbij de laatste ook nog eens bomvol ecommercekennis zit doordat ze de nummer één retailer zijn in de Twinkle100. Ga daar maar eens aan beginnen als je net je onderneming start.

“Dat zijn inderdaad grote spelers”, legt Joris Beckers, een van de initiatiefnemers uit. “Supermarkten bieden een efficiënte productketen waar veel in is geïnvesteerd. De stap naar online betekent een enorme kannibalisatie voor de winkels en de kosten van de lokale vestigingen blijven. Om die vestigingen rendabel te houden moeten klanten naar de winkel blijven komen. Natuurlijk is de klant koning en bepaalt die wat er moet gebeuren, maar de stap naar online is voor deze spelers erg groot. De traditionele spelers zetten daarom nu ook vooral in op pick-up points. Wij zetten in op een product voor iedereen met gratis bezorging een laagste prijs boodschappen.”

Hoe zit het dan met het businessmodel van Picnic? Kan die het wel rendabel krijgen? “We hebben enkele jaren geïnvesteerd in de ontwikkeling en kijken na de goede start in Amersfoort nu sterk naar expansiemogelijkheden. Maar als je alleen naar de operatie in Amersfoort zelf kijkt, is die vandaag al rendabel. Ons hele businessmodel is alleen op internet gericht. We hebben geen kosten als stenen winkels of voorraad en ook onze manier van bezorgen is helemaal doorgedacht, waarbij we een efficiënt logistiek proces hebben kunnen ontwikkelen.”

Ecommerce biedt duidelijke voordelen
Waarom is Picnic volgens de jury zo’n succes? Om te beginnen doordat het bedrijf werkelijk een verschil kan maken in een markt, want mede door de gratis bezorging kan het zomaar marktaandeel pakken. Of Picnic nu snel succesvol wordt of niet, het toont aan dat er in de supermarktwereld nog veel vernieuwing mogelijk is door ecommercekenmerken als voorafbetaling en vooruitbestellen. Je lost er al veel liquiditeitsproblemen mee op en je hebt nooit overbodige voorraad. Je kan die nacht immers precies het aantal broodjes bakken dat de volgende dag moet worden bezorgd. Alles is dus vers en door de app ziet de consument precies wanneer de bezorger het brengen komt.

Daarnaast ligt het succes van Picnic in het feit dat er over elk onderdeel van de operatie is nagedacht. Hoelang stopt een bezorger bij elke klant en kan dat niet korter? Wat wil die klant qua assortiment en is het bezorgen van een krat bier in een kleine bezorgauto nog rendabel? Picnic toont zich als organisatie net zo vers als wat je mag verwachten van haar producten en mede daarom zou de jury graag hier graag meer van willen zien. De award is in ieder geval alvast een mooie aanmoediging daarvoor!

Tags

Reacties