Combined Shape menu
Coolblue-winkel in Utrecht

Pieter Zwart: stenen winkels moeten stoppen met aanmodderen

Coolblue-CEO Pieter Zwart laat zich negatief uit over de huidige situatie in de retailbranche. Als winkeliers hun aanpak niet drastisch veranderen, dan is er over vijf jaar geen enkele stenen winkel meer die winst maakt, zo zegt hij.

Hij doet zijn uitspraken in een nog uit te komen editie van RetailTrends. Volgens de oprichter van Coolblue, zowel actief met online als met offline winkels, moeten retailers stoppen met activiteiten die geen duurzame waarde meer toevoegen. Te lang aanmodderen is dus iets wat hij sterk afraadt. Hij verwijst daarbij naar de metafoor van de gekookte kikker. Als je een kikker in een pot met kokend heet water wil stoppen, zal hij er gelijk uitspringen. Maar wanneer je een kikker in een pot met water zet waarvan de temperatuur geleidelijk stijgt dan wordt de kikker langzaam gekookt en zal ‘ie sterven. Zo gaat het er ook aan toe in de retailsector, volgens Zwart.

Want terwijl de retail rustig blijft zitten, wordt het van alle kanten ingehaald door webwinkels. “Wie heeft er over een paar jaar nog zin om de auto naar de stad te pakken, in de file te staan voor een parkeergarage en zestien euro in de automaat te stoppen?”, zo vraagt hij zich af. Volgens de webwinkelier worden de maatschappelijke gevolgen van deze veranderingen dan ook ernstig onderschat. Want alles gaat veel sneller dan men denkt. Zwart haalt daarbij een uitspraak van oud-Google-topman Eric Schmidt aan. Die zou hebben gezegd: “Het gaat nooit meer zo langzaam als nu.”

In het tijdschrift staat de gasthoofdredacteur er ook even bij stil dat de toekomst wel eens zou kunnen bestaan uit zelfrijdende auto’s die in ons land het werk gaan overnemen van vrachtwagenchauffeurs. “En wat gaan die dan doen, met alleen een groot rijbewijs op zak? We hebben het wel over vaders die zwoegen voor hun gezin, zodat hun kinderen straks kunnen studeren.”

‘Retailers zien webshop als verdedigingsmiddel tegen webshops’
Retailplanoloog Reinder Koornstra, die zich bemoeit met de planning van winkelcentra, zegt in de reacties op Retailnews.nl dat Zwart gelijk heeft wat betreft het aanmodderen. Hij is het echter niet eens met de oplossingen die de Coolblue-man voordraagt. “Hij kiest hierin de lijn die alle webwinkeliers, in navolging van Cor Molenaar, hebben uitgezet. Namelijk dat de fysieke retail zijn tijd heeft gehad en dat het de consument verliest aan de almachtige, innovatieve online retailers.”

Volgens Koornstra is de retailer zelf de enige die tussen droom en werkelheid staat. “Helaas zien grote en kleine retailers hun webshop, omnichannel of niet, hoogstens als verdedigingsmiddel tegen de webshops. Maar met een separate webshop verliezen ze die strijd natuurlijk van ondernemers als Zwart die niets anders om handen hebben. Alleen via vergaande integratie ontstaan geheel nieuwe winkelformules die met veel minder kosten offensief gebruik maken van de mogelijkheden van het web.”

Tags

Verder lezen

Reacties