Luidt same-day-delivery nieuw tijdperk in?

Luidt same-day-delivery nieuw tijdperk in?Google heeft z’n same-day-delivery-dienst officieel gelanceerd. Hiermee kunnen online shoppers bestellingen plaatsen van diverse webwinkels en vervolgens de producten binnen een dag in huis krijgen. Wordt dit het begin van een nieuw tijdperk? Eén waarin we niet eens zelf bestellingen hoeven te plaatsen, maar waarin wordt herkend wanneer onze spullen aan vervanging toe zijn en we geen enkele moeite hoeven te doen om ze in huis te krijgen?

Met die gedachte speelt journalist Marcus Wohlsen van Wired. En eerlijk gezegd is het niet eens zo’n gekke gedachte. Het zal wellicht nog wel even duren voordat er ook maar iets op de markt komt wat hier op lijkt, maar de eerste stapjes lijken (onbewust) al te zijn gezet. Want vorige week woensdag lanceerde Google dus zijn Google Shopping Express-dienst. Niet internationaal, niet landelijk, maar wel voor iedereen in de gehele San Francisco Bay Area. In maart van dit jaar hield het een experiment onder een select aantal inwoners uit deze regio, maar nu een half jaar later kan iedereen uit dit gebied die een creditcard heeft zich aanmelden voor de dienst.

Zelfde dag bezorgd
Google is echt niet de enige, en zeker niet de eerste, die met same-day-delivery-diensten experimenteert. eBay heeft eBay Now en ook Amazon en Walmart begeven zich inmiddels in deze markt. Wat opvalt is dat al deze partijen tergend sloom de dienst uitrollen en uitbreiden. Begrijpelijk ook, want momenteel valt er gewoon nog niet veel mee te verdienen, laat staan dat je er op landelijk niveau winst mee kan maken. Logistiek is het namelijk erg lastig en kostbaar om een dergelijke dienst op te zetten. Maar dat is natuurlijk ook een gevolg van de huidige situatie. Als consumenten gewend zijn aan same-day-delivery, het dus massaal gebruiken, en er logistiek gezien meer rekening mee wordt gehouden, is het een kwestie van tijd voor er betaalbare oplossingen zullen verschijnen.

Niet bij elke bestelling heeft het meerwaarde dus niet elke webwinkel zal het aan willen bieden, maar dat het kan zeker een belangrijke meerwaarde voor de grote spelers worden. Op het gebied van assortiment of prijzen kunnen de grote online spelers al eigenlijk niet meer de concurrentie met elkaar aangaan, dus de meest logische stap is om elkaar af te troeven op het gebied van logistiek. Wie kan de klant het snelst, het gemakkelijkst en zo goedkoop mogelijk z’n bestelling bezorgen? De strijd is begonnen!

Toekomstmuziek
Mocht het die kant op gaan, dan heeft Google de grootste troef in handen. Die weet, veel meer dan een eBay of Amazon, van alles over z’n gebruikers en het kan die kennis optimaal inzetten voor z’n same-day-delivery-service. Dit alles zou wel eens kunnen leiden tot een heel ander soort ecommerce, of winkelen in het algemeen, dan we tot nu toe gewend zijn. Als straks alles hartstikke snel bezorgd kan worden bij de klant, wat weerhoudt de webwinkels én de techniek ervan om het niet allemaal nog ingenieuzer te maken?

Want stel je eens voor: je loopt (uiteraard met je mobiel in de broekzak en GPS aan) over straat en opeens begint het te regenen. Sensoren in je kleding merken dat je jas en broek nat worden en dat je dus geen paraplu mee hebt. Binnen enkele minuten rijdt er een (zelf-besturende?) Google-auto voor en ligt er een nieuwe paraplu voor je klaar. Met één simpele swipe over het touchscreen van je mobiel bevestig je de betaling en gaat de autodeur (of een kluisje in, op of aan de auto) van het slot: de paraplu is van jou.

Het klinkt wat overdreven maar is natuurlijk vooral een kwestie van gewenning. Als we er even over nadenken kunnen we wel wat voorbeelden bedenken. Functioneel gezien wil je soms iets snel in huis, zoals een wasmachine die stuk is. Maar ook op het gebied van gemak wil je onbewust soms dingen graag snel in handen. Onverwacht benodigde artikelen zoals pijnstillers, pleisters of hoestdrank heb je niet altijd op zak, maar hebben wel een bepaalde tijdsdruk. Een schoon overhemd na een problematische lunch, vlak voor die belangrijke vergadering, of dat flesje wijn of kratje bier als er onverwacht bezoek komt of… als er echt onverwacht bezoek komt, dat pakje condooms?

Momenteel klinkt het nog heel erg als toekomstmuziek, maar je kunt ervan uitgaan dat wanneer Google, eBay en Amazon er mee bezig zijn, er vast nog wel meer in het vat zit! Wat zal dit gaan betekenen voor de kleinere webwinkels die níét het kapitaal hebben om supersnelle bezorging aan te bieden? Zoals gezegd is het zeker niet bij alle producten noodzakelijk maar wanneer je de service van een speler echt leert waarderen koop je daar mogelijk wel sneller óók die artikelen die niet dezelfde logistieke voordelen ndoig hebben. En wat betekent het voor de stenen winkels, als je dadelijk niet eens meer op zoek hoeft naar een winkel die paraplu’s verkoopt, maar dat je gewoon vooral… niks moet doen en moet wachten tot de paraplu naar je toekomt?

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten