menu

Online shoppen: wanneer, waar en hoe

Online shoppen wanneer, waar en hoeVeel webwinkeliers willen constant weten voor hoeveel euro er online gekocht wordt en wie die aankopen bij zijn webshop doen. Maar weten wanneer, waar en hoe consumenten online aankopen doen is natuurlijk ook erg belangrijk. Nieuwe cijfers kunnen wat meer inzicht hierin verschaffen.

In de maanden januari en februari van dit jaar werden 153 webwinkels en 19000 consumenten uit 15 landen wereldwijd ondervraagd. Nederland zat hier helaas niet bij. Worldpay was benieuwd naar hoe men wereldwijd precies online shopt. "Weten hoe veel consumenten besteden wanneer, waar en hoe kan webwinkeliers helpen met dichter bij de doelgroep te komen, hun kennis te verhogen en een grotere kans te creëren om betrokken te zijn en omzet te genereren", zo staat in het rapport (pdf) te lezen.

Ze vroegen consumenten onder andere welk percentage van hun totale besteedbare inkomen online werd uitgegeven. Wereldwijd wordt er minder dan een kwart van het inkomen online gespendeerd, met een gemiddelde van 22 procent. India zit er met 33% dik boven, terwijl Finland ver onder het gemiddelde zit, met 13%. Gemiddeld werd er vijf uur per maand doorgebracht aan het online shoppen, waarbij het browsen en het bekijken van producten ook wordt meegerekend. En ook hier blijken er grote verschillen tussen landen waarneembaar. Chinese en Indiase consumenten spenderen zo’n acht uur per maand aan webwinkels, terwijl ondervraagden uit Finland, Japan, Spanje en Frankrijk gemiddeld nog niet eens aan de vier uur geraken.

 

(Klik voor groter, leesbaar formaat)

Vooral tussen acht en negen online shoppen
Wereldwijd gezien doen online consumenten hun aankopen vooral in het tweede deel van de dag. Driekwart van de online uitgaven vindt plaats tussen twaalf uur ’s middags en twaalf uur ’s avonds. Vier op de tien aankopen vinden in de avonduren plaats en om 8:40 PM zijn er wereldwijd de meeste online shoppers actief. Handig voor een webwinkelier om te weten als hij van plan is om een bepaalde marketingcampagne (met kortingen, promoties of exclusieve aanbiedingen) te lanceren.

 

PC en woonkamer populaire locaties
Met bovenstaande is de ‘wanneer’-vraag omtrent het online shoppen beantwoord, maar nog niet de ‘waar’-vraag. En wat blijkt, hoewel de m-commerce steeds meer in opkomst is en er ook on the go online wordt gekocht, is het nogal altijd 95% van de online bestedingen die vanuit huis plaatsvindt. Bijna tweederde blijft nog steeds de thuis-pc gebruiken om online te kunnen shoppen, ondanks de veelzijdigheid aan apparaten die er in sommige huishoudens beschikbaar zijn om via het internet te kunnen winkelen.

Iets meer dan de helft van de ondervraagden doet zijn online aankopen weleens vanuit de woonkamer, 43% doet het vanuit de slaapkamer en één op de drie doet het vanuit de studiekamer. De minst populaire locaties in en om het huis zijn de tuin (5%), badkamer (3%) en garage/schuur (2%).

Waarom klanten terugkeren
Ook interessant is de top drie van zaken die ertoe leidden dat een klant voor een nieuwe aankoop terugkeerde bij een shop waar hij al eens had besteld. De laagste prijzen (51%) en de bekendheid van een merk of webwinkel (39%) waren duidelijk belangrijk, maar haalden niet eens de top drie. Die bestaat uit deze drie redenen:

• De veiligheid van persoonlijke of financiële informatie – 75 procent
• Veiligheidscontroles bij het betalen – 66 procent
• Garanties voor producten en diensten – 57 procent

Aan webwinkeliers werd gevraagd wat zij dachten dat de belangrijkste redenen zouden zijn voor consumenten om nog eens terug te komen en dit is hoe die top drie eruit ziet:

• Het design en de layout van de website – 67 procent
• De kwaliteit van de website-navigatie  – 62 procent
• De algemene snelheid van het koopproces – 62 procent

Tags

Reacties