Newpharma-CEO: ‘Zo had België Zalando kunnen binnenloodsen’
Een maand nadat bekend werd dat Zalando Nederland verkiest boven België om een nieuw distributiecentrum te bouwen, geeft Jérôme Gobbesso, CEO van online apotheek Newpharma, zijn mening. “Ik kan begrijpen dat buitenlandse investeerders aarzelen om met België in zee te gaan.”
Gobbesso probeert met een helikopterblik naar ons land te kijken en ziet een bestuur dat nogal een complexe indruk achterlaat, met alle federale, gewestelijke, gemeenschaps- en provinciale instanties, de gemeenten en gerechtelijke arrondissementen. “Dat zijn veel mensen om rond de tafel te krijgen, en vooral om het met elkaar eens te worden. Bovendien hebben wij de reputatie een verdeelde staat te zijn, met de Vlamingen aan de ene en de Walen aan de andere kant.”
De CEO is niet geheel negatief, hij ziet er ook dat er heel wat in beweging komt en dat het zelfs de goede kant uitgaat. Toch hebben al deze afgeschilderde moeilijkheden volgens hem een afschrikkend effect op potentiële investeerders.
‘België niet goed in snel reageren’
Wat volgens hem ook niet in het voordeel spreekt van België, is dat ons land geen langetermijnvisie heeft. En dat is juist zo belangrijk voor een investeerder. “Die wil niet aan boord gaan met partners van wie het land om de zoveel tijd zijn wet- en regelgeving wijzigt”, zo zegt hij. “En in snel reageren zijn we ook niet zo goed. In Nederland is het net het tegenovergestelde: de assertiviteit van onze Nederlandse buren heeft ongetwijfeld in hun voordeel gespeeld toen Zalando alles aan het afwegen was.”
‘België heeft veel te bieden qua logistiek en opslagruimte’
Maar, zo stelt hij, België heeft opmerkelijk veel toegevoegde waarde te bieden. “Het ligt centraal in Europa, het heeft een sterk logistiek potentieel dankzij een uitgebreid netwerk van wegen, spoorwegen, waterwegen en luchthavens op het kruispunt van Nederland, Frankrijk en Duitsland, het heeft aanzienlijke opslagruimte, waarbij de Belgische staat zijn verantwoordelijkheid neemt door terreinen ter beschikking te stellen, in tegenstelling tot bij onze noorderburen en het heeft gekwalificeerd meertalig personeel, iets waar Frankrijk en Nederland beslist niet op dezelfde talenkennis kunnen bogen.” Ook prijst hij de stabiliteit van de vaderlandse arbeidskrachten. “Die in Nederland zijn onstandvastig, de onze zijn stabieler. Dat is ook een garantie voor het behoud van expertise en knowhow.”
Wil België af van haar negatieve imago als vestigingsland voor buitenlandse ecommerce-spelers, dan moet het volgens Gobbesso paal en perk stellen aan de restrictieve denkwijze en de ander durven aanspreken. “Dat is precies wat wij deden toen we met de vakbonden moesten onderhandelen over weekendwerk en werken op feestdagen. Het volstond om de gefundeerdheid van onze plannen aan te tonen, en we hadden ook de steun van de mensen op het terrein. Na amper een week was ons voorstel aanvaard. De overheid heeft trouwens zopas een lastenvermindering toegekend voor weekend- en nachtwerk. Alweer een stap voorwaarts!”
Gobbesso sluit af met de boodschap om als één natie en met één stem naar buiten te treden. “De basis van onze natie en ons ondernemerschap zit goed – we moeten er gewoon verder op bouwen.” Als voorbeeld van dat ons land het wel degelijk kan, verwijst de CEO naar Google, dat zich in 2007 in Wallonië vestigde, nadat het 250 miljoen euro investeerde in een datacenter aldaar.
Nederland toch weer beter dan België?
Wij van Ecommerce News België zullen dan maar niks zeggen over de bijna 1,5 miljard(!) euro die Google heeft geïnvesteerd in een datacentrum in Noord-Nederland…
Reacties