Wat kost een webwinkel?

Een webwinkel begin je omdat je hiermee geld denkt te kunnen verdienen, maar om dat te bereiken moet je wel eerst kosten maken. Natuurlijk bij het (laten) maken van de webwinkel zelf en het inkopen van je voorraad, maar je hebt ook marketingkosten en de uitgaven van een internetverbinding, webhostingabonnement of de klantenservice. Hoeveel kost een webwinkel nu eigenlijk echt?

Kosten van een webwinkelWebwinkels zijn sinds de opkomst van ecommerce mateloos populair onder nieuwe startende ondernemers. De afgelopen jaren behoorde webwinkels zelfs tot de grootste categorieën onder nieuwe starters, volgens de Kamer van Koophandel. Helaas bleken webwinkels ook nummer één te staan als er werd gekeken waar de meeste nieuwkomers binnen twee jaar alweer mee stopten. De kosten bleken vooraf verkeerd ingeschat waardoor er geen winstgevend bedrijf kon worden neergezet.

Alle investeringen die bij elkaar nodig zijn om een webwinkel op de rails te krijgen, worden regelmatig overschat. In het nieuws is te lezen dat grote spelers weer een mooie omzetverhoging realiseren, maar meestal wordt daar niet bij verteld wat het gekost heeft om dit te bereiken. Veel grote webwinkels hebben jarenlang grote verliezen geleden alvorens ze de eerste euro winst maakten. Het geld komt van investeerders en ze omschrijven zichzelf dan als ‘winstgevend met uitzondering van de recente investering voor tv-reclames’ of ‘in eigen land winstgevend, het buitenland volgt snel’ waarmee de verliezen onderaan de streep worden goedgepraat.

Investeren om te kunnen groeien

In veel gevallen is het investeren in marktaandeel niet alleen mooi weer denken maar wordt er inderdaad een aantrekkelijke nieuwe retailspeler gecreëerd. De vraag is alleen of jij als starter dit kunt evenaren. De eerste periode is namelijk vaak verliesgevend. En heb jij een miljoen euro te besteden om de concurrentie aan te kunnen met spelers die nu verliesgevend kunnen opereren? De ervaring leert dat de meeste nieuwe webwinkeliers de kosten van het verkrijgen van een serieus marktaandeel onderschatten, en daardoor uiteindelijk het bijltje erbij neer (moeten) gooien.

Variabele kosten worden onderschat

Zelfs een goed ondernemingsplan biedt zelden uitkomst want het probleem zit hem meestal niet in de kosten van de vormgeving, techniek of eerste stappen. Het probleem is dat je ook met een mooie, goedwerkende webwinkel nog niets in handen hebt. In een drukke winkelstraat is een hippe winkel voldoende om gelijk omzet te maken maar op internet staan miljarden sites. Waarom zou men op jouw webwinkel terechtkomen en daar een bestelling doen? De kosten van marketing zijn vooraf bijna niet in te schatten want zelfs als je op enkele trefwoorden wat bezoekers naar je webwinkel kunt trekken, dan nog is het de vraag of dit voldoende is om de staffelkortingen van je leveranciers te halen. En haal je die niet, dan doet je concurrent dit wel en kan hij daarmee gelijk onder jouw verkoopprijs duiken.

Daarnaast is de logistiek een grote kostenpost. Want het pakketje moet niet alleen verstuurd worden, het moet ook worden ingepakt en er moet rekening worden gehouden met een serieus retourenpercentage. Sommige kledingwinkels zien vijftig procent van de bestellingen weer terugkomen! Dan moet niet alleen het geld worden terugbetaald, waarbij de marketing-, verzend- en verpakkingskosten gelijk als verliespost gelden, ook is het maar de vraag of de verpakking van je product nog wel herbruikbaar is en ben je heel wat tijd kwijt om dat allemaal te controleren en te verwerken.

Volume(korting) en marktaandeel

Heb jij marketing- en logistieke kosten van je webwinkel onder controle? En maak je winst per bestelling? In dat geval is het vooral een kwestie van groeien. In veel gevallen betekent meer verkeer ook duurder verkeer (het wordt steeds lastiger te vinden) maar win je die extra uitgaven ook weer terug doordat het inkopen steeds goedkoper wordt en vaste kosten zoals de uitgaven aan je webwinkel, je medewerkers, kantoor of andere zaken nu over steeds meer bestellingen kunnen worden uitgesmeerd. Daardoor worden de kosten per bestelling lager, en kun je uiteindelijk grotere winst behalen.