Europese crossborder ecommerce 237 miljard euro waard

Europese crossborder ecommerce 237 miljard euro waard

In 2023 was de crossborder ecommerce-markt in Europa 237 miljard euro waard. Dit is een stijging van 32 procent ten opzichte van een jaar eerder. Europese webwinkels genereerden samen een crossborder-omzet van 107 miljard euro.

In 2022 was crossborder ecommerce in Europa nog 179 miljard euro waard. In dat jaar bereikten Europese webshops samen 105,5 miljard aan omzet door crossborder-verkopen. Destijds was dit een record. Vorig jaar steeg die omzet nog eens 1,4 procent.

Europese online B2C-markt 741 miljard euro waard

Dit blijkt uit de zesde editie van de ‘Top 500 B2C Cross-Border Retail Europe’ van Cross-Border Commerce Europe. Dit is een jaarlijkse ranglijst van de 500 grootste Europese webwinkels die internationaal verkopen. Het rapport neemt geen cijfers mee over online verkoop in de sector reizen.

32% van de totale B2C-omzet kwam uit crossborder-verkopen.

Volgens het onderzoek was de totale online B2C-omzet voor goederen in Europa maar liefst 741 miljard euro. Ten opzichte van 2022 was dit een stijging van 13 procent. Van de totale online B2C-omzet werd 32 procent gegenereerd met crossborder-verkopen.

Crossborder-omzet daalt in het VK

Het rapport geeft ook inzicht in de grootste Europese ecommerce-markten. Duitse online winkels genereerden 43 miljard euro aan crossborder-omzet. Dit was een stijging van 28 procent. De crossborder-omzet daalde in het Verenigd Koninkrijk, met 1,8 procent. In totaal realiseerden webwinkels in dat land 27,5 miljard euro aan crossborder-verkopen. In 2022 lag dat totaal nog op 28 miljard euro.

Nederlandse webshops genereerden 7 miljard euro aan omzet uit internationale verkopen.

In andere Europese markten steeg de crossborder-omzet fors. Franse webwinkels genereerden 32 miljard euro over de grens (een stijging van 30 procent). Spaanse webwinkels bereikten 18 miljard euro (een stijging van 50 procent) en Nederlandse webshops genereerden 7 miljard euro (een stijging van 45 procent).

GMV van top-500 webwinkels 18% gedaald

De omzet van de top-500 Europese crossborder-verkopers daalde in 2023, door het onstabiele economische klimaat en de concurrentie van Amerikaanse en Chinese merken. De GMV van deze bedrijven daalde 18 procent, naar 50 miljard euro.

Ikea realiseerde een crossborder-omzet van 5,2 miljard euro in 2023.

Net als in 2022 was Ikea ook vorig jaar de grootste Europese internationale verkoper. Het behaalde 5,2 miljard euro aan crossborder-omzet. De top-10 van de lijst vertegenwoordigt samen 19 procent van de totale omzet van de top-500.

crossborder ecommerce europa 2023

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten