IAB Europe publiceert eerste standaarden
Belangenorganisatie IAB Europe heeft de eerste meetstandaarden voor retailmedia in Europa gepubliceerd. Hiermee wil het merken een kader geven om de effectiviteit van digitale reclamecampagnes te meten. Het is de eerste stap in het creëren van standaarden voor de gehele industrie.
Retailmedia gaat over beschikbare reclameruimte bij retailers. Denk bijvoorbeeld aan advertenties in de zoekresultaten, overzichtspagina’s van productgroepen of banners bij webwinkels. Afgelopen zomer richtte belangenorganisatie IAB Europe al een werkgroep op om standaarden te maken voor deze markt. Dit moet de markt verder professionaliseren.
Digitale reclame bij retailers
Retailmedia gaat over reclameruimte bij retailers, zoals advertenties in zoekresultaten, overzichtspagina’s van productgroepen of banners bij webwinkels. Volgens onderzoek van ABN Amro werd er in ons land in 2022 al 210 miljoen euro uitgegeven in deze branche.
In het laatste kwartaal van 2023 verdiende Amazon zo’n 15 miljard dollar door de verkoop van advertentieruimte.
Online marktplaatsen zoals Bol en Amazon verkopen ook advertentieruimte. In het laatste kwartaal van 2023 genereerde Amazon naar eigen zeggen ongeveer 15 miljard dollar dankzij deze inkomstenbron. Dit was een groei van 27 procent vergeleken met een jaar eerder.
IAB Europe heeft nu haar eerste meetstandaarden uitgegeven. Hierdoor krijgen adverteerders meer inzicht in wat de investering in een reclamecampagne hen oplevert. Mediabureaus ontvangen namelijk gegevens over het bereik, attributies en andere campagne-inzichten.
Vastgelegde standaarden
Tot nu toe hebben de meetstandaarden betrekking op primaire meetgegevens, zoals impressies en zichtbaarheid. Dit moet ervoor zorgen dat digitale retailmedia-advertenties aan dezelfde standaarden voldoen als andere digitale advertenties. Het omvat ook maatstaven die ervoor zorgen dat merken hun reclame-investeringen en rendement over langere periodes kunnen vergelijken.
De vereniging heeft ook al enkele standaarden vastgesteld voor aanvullende inzichten. De standaarden zijn nog niet klaar, de komende tijd gaat de vereniging nog meer toevoegingen doen. Het heeft al een indicatie gegeven van de rest van de plannen voor dit jaar.
‘Cruciale mediaoplossing’
“In het oprukkende landschap van digitale reclame komt retailmedia naar voren als een cruciale mediaoplossing, maar het potentieel ervan werd gehinderd door uitdagingen zoals het gebrek aan standaardisatie. Volgens onderzoek van IAB Europe erkent slechts de helft van de kopers momenteel de efficiëntie van retailmedia. Zij streven naar consistente metingen en standaarden”, aldus Jessica Wegner, VP New Business & Retail Media bij Douglas Marketing Solutions.
‘Om de kracht van retailmedia te ontketenen moeten er gestandaardiseerde meetmethoden komen.’
“Om de volledige kracht van retailmedia te ontketenen, is het van het grootste belang deze kritieke kloof te dichten door middel van gestandaardiseerde meetmethoden. Verder gaan dan traditionele KPI’s zoals ROAS of CPC, de focus op standaardisatie, met name in media en attributiemeting, is de sleutel tot het ontsluiten van de ware efficiëntie.”
Transparantie bevorderen
“Met de publicatie van de eerste reeks Europese retailmedia meetstandaarden bevestigen we onze toewijding en inzet om belanghebbenden in de sector te voorzien van een robuust raamwerk, dat zorgt voor consistentie in het hele ecosysteem en dat retailmedia in staat stelt te gedijen. Deze standaarden zorgen niet alleen voor de broodnodige uniforme meetgegevens, maar bevorderen ook de transparantie, waardoor er ruimte ontstaat voor meer innovatie en investeringen in deze markt”, aldus Townsend Feehan, CEO van IAB Europe.
Reacties