menu

Internationaal verkopen, of niet?

internationaal verkopenAls je steeds meer succes begint te krijgen in eigen land, of als je merkt dat jouw product erg populair is in het buitenland, dan kan je overwegen ook internationaal te gaan verkopen. Natuurlijk zitten hier haken en ogen aan, maar veel webwinkeliers overwegen de stap over de grens.

Uit onderzoek van Internet Retailer blijkt dat in Amerika zo’n zeventig procent van winkelketens en webwinkeliers al buiten de eigen landsgrenzen verkoopt. Van degenen die dat nog niet doen, overweegt veertig procent dat wel. Een op de acht wil dat nog binnen een jaar doen. In Europa is dat niet veel anders. Ook in Nederland ontdekken we steeds meer buitenlandse webwinkels die binnen onze grenzen gaan verkopen. Eigenlijk zijn de Nederlandse webwinkels zelf een uitzondering, want de reuzen uit ons land halen maar een fractie van hun omzet uit het buitenland.

 Internationale uitdagingen
Van de webwinkeliers die merken dat hun webwinkel ontdekt wordt door het buitenland besluiten er veel wel om over de grens te verzenden maar ze laten het nog over aan de consument als het aankomt op zaken als tol en belastingen. Dat kan dus nog wel beter. 

Maar toch blijft die vraag hangen waarom je het zou doen. Waarom je je afzetgebied zou vergroten naar internationale proporties. Het vergt een degelijke investering, waarvan het niet zeker is dat je die ooit terugkrijgt. Veruit de grootste drempel is namelijk bijna niet vooraf in te schatten. Een ander land is ook een andere cultuur, mode, en manier van leven. De Nederlandse cultuur is redelijk uniek en om die reden kan een Nederlands bedrijf echt niet zomaar even besluiten ook iets over de grens te ondernemen.

Maar mocht je zeker zijn van je zaak, bijvoorbeeld omdat je nu al bestellingen uit het buitenland ontvangt, dan nog is de stap soms behoorlijk groot. Je moet goed op de hoogte zijn van regels die internationaal gelden. Denk hierbij aan tol, belastingen en andere wetmatige rechten en plichten. Maar ook lokaal kunnen er andere regels geleden. Waar iemand in ons land een bepaald medicijn online kan kopen zonder doktersrecept, daar moet hij dat in een ander land misschien weer wel. Als je dus besluit om in andere landen dan Nederland te verkopen, dan moet je je eerst goed verdiepen in hoe de regels omtrent jouw product gelden in het land van interesse.

Aanpassingen aan je site
Als je eenmaal alles op een rijtje hebt en je er zeker van bent dat je reële kansen hebt in het buitenland, is het zaak om ook je webshop in orde te krijgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een koersomzetter in je webwinkel, zodat je buitenlandse klant in een oogwenk kan zien hoeveel het product hem zal kosten in zijn eigen valuta. Verwerk ook de geldende invoerrechten, tarieven, belastingen en transportkosten in je verkoopprijs, zodat de klant daar later zelf niet meer mee te maken krijgt. 

De service dien je ook in andere talen beschikbaar te maken. Je moet de FAQ-pagina en de productomschrijvingen vertalen, maar er ook voor zorgen dat de klantenservice is afgestemd op het land van interesse. Klantenservice via mail of telefoon moet daar dus ook op aangepast zijn.

 Het kan ook zo zijn dat je huidige webwinkelsoftware geen mogelijkheden biedt om je content ook in andere talen beschikbaar te maken of om überhaupt internationaal verzenden mogelijk te maken.

Buitenland is anders
Verdiep je natuurlijk ook in je buitenlandse potentiële klanten. Wat voor type shopper is het? Heeft diegene moeite met online betalen of doet ‘ie juist alles via creditcard en PayPal? En betaalt je buitenlandse klant het liefst vooraf of juist als de goederen zijn geleverd? 

En dan nog zijn er de technologische en logistieke obstakels die je dient te overbruggen. Waar je nationaal alles nog kon verzenden via TNT Post of een van de vele postbezorgers, moet je je nu opeens verdiepen in verzenden via schip of vliegtuig. En ook in het buitenland zal je product uiteindelijk via een postbezorger bij de klant moeten belanden. Dat moet je allemaal geregeld hebben. En hoe doe je het met je retourbeleid als je een defect of niet goed ontvangen product weer duizend kilometer ver zou moeten terugsturen?

Grote verwachtingen van een internationale groei
Uit het onderzoek kwam in ieder geval naar voren dat, ondanks de vele obstakels die je tegenkomt als je besluit internationaal te verkopen, veel webwinkeliers wel grote verwachtingen hebben van die stap. Niet internationaal gaan kan namelijk ook betekenen dat de concurrent de eerste stap over de grens zet en daar merkbekendheid en vertrouwen van de consument opbouwt. En met een immens grote internationale markt met miljoenen potentiële nieuwe klanten is dat wellicht iets dat je liever wil voorkomen.

Tags

Reacties