menu

Kwart van de wereld shopt online

Het aantal online shoppers in de wereld is aardig toegenomen. In 2017 nam deze groep met 12 procent toe, waardoor er nu 1,3 miljard mensen zijn die online shoppen. Dat staat gelijk aan een kwart van de totale wereldbevolking. Gezamenlijk gaven deze zo’n 29 biljoen dollar uit.

Dit blijkt uit nieuwe cijfers van de United Nations Conference on Trade and Development, de VN-conferentie die zich bezighoudt met handel en ontwikkeling. De wereldwijde ecommerce-omzet steeg in 2017 met 13 procent, terwijl het aantal online shoppers dus met een nagenoeg zelfde percentage toenam.

Eén op vijf bestelt crossborder

De meeste online shoppers bestellen hun producten en diensten bij webwinkels in eigen land, al steeg het aandeel crossborder-shoppers wel: van 15 procent in 2015 tot 21 procent in 2017. Volgens UNCTAD komt deze groei vooral door een toename in het aandeel crossborder-shoppers in de Verenigde Staten.

Crossborder goed voor 11% van totale ecommerce

Crossborder-ecommerce is nu wereldwijd zo’n 412 miljard dollar waard. Daarmee maakt het voor 11 procent deel uit van de totale business-to-consumer ecommerce wereldwijd. Het aandeel van crossborder op de gehele ecommerce is daarmee met 4 procent toegenomen ten opzichte van het jaar ervoor.

“De nieuwe cijfers laten zien dat ecommerce inderdaad exportkansen creëert”, zo zegt Mukhisa Kituyi, secretaris-generaal van UNCTAD. “Maar vanuit ontwikkelingsoogpunt is er de vraag of bedrijven in ontwikkelingslanden bereid zijn om die kansen te grijpen.”

VS nog steeds op 1, Duitsland nu op 4

Als er gekeken wordt naar welke landen de meest omzet genereren met ecommerce, dan is er eigenlijk weinig veranderd in de top. De Verenigde Staten houden nog steeds de toppositie vast met 8.883 miljard dollar. Dit is drie keer zoveel als de nummer twee, Japan en meer dan vier keer zoveel als de totale ecommerce-omzet van de nummer drie, China. Wat wel veranderd is ten opzichte van de lijst een jaar eerder is dat Duitsland nu op de vierde plek staat in plaats van Zuid-Korea.

Top 10 van ecommerce-markten wereldwijd.
Top 10 van ecommerce-markten wereldwijd.

Als er echter alleen gekeken wordt naar b2c-crossborder-ecommerce, dan valt opeens de positie van Nederland op. Ons land staat namelijk knap tiende.

B2C-crossborder-ecommerce wereldwijd.
B2C-crossborder-ecommerce wereldwijd.

Tags

Reacties