menu

Crossborder-webwinkels groeien harder

Crossborder-webwinkels groeien harderGrote Europese webwinkels die hun aanbod in drie of meer landen verkopen, groeien bijna twee keer zo hard als de 500 grootste webwinkels in Europa als een geheel. De gezamenlijke omzet van deze 27 crossborder-webwinkels kwam vorig jaar uit op 45,74 miljard dollar, wat een stijging is van 29 procent ten opzichte van een jaar ervoor. De omzet van de Europe 500 groeide ‘slechts’ met 17 procent.

Dit blijkt uit een onderzoek van Internet Retailer en is te lezen op zustersite Ecommerce News. Van de Europe 500-lijst zijn er 27 webwinkels die toegewijde lokale sites hebben in tenminste drie Europese landen. Dat zijn: Amazon, Otto, ASOS, Groupe Auchan, Blue Nile, Brandos, Carrefour, CDON, Decathlon, Dell, Disney, Dixons, Kerig, Hewlett-Packard, IKEA, MacIntosh Retail Group, Lego, Tesco, Marks & Spencer, M & M Direct, Mobile Fun, Nike, Media Saturn, Sony, Apple, Zazzle, en Spartoo.

En hun omzet groeide vorig jaar dus harder dan die van de gehele ‘Europe 500’ als geheel. Want daarvan groeide de omzet vorig jaar van 97 miljard naar bijna 114 miljard euro. De 27 internationaal georiënteerde webwinkels groeiden echter een stuk harder. Hun gezamenlijke omzet ging van 35 miljard euro naar bijna 46 miljard euro. De 27 webwinkels waren hiermee vorig jaar goed voor veertig procent van de totale omzet van de Europe 500-lijst.

Ook Otto groeit hard over de grens
Een van de grote webwinkelgiganten uit Europa die in het artikel genoemd wordt, is Otto Group. Dit Duitse bedrijf heeft zestig ecommerce-bedrijven onder haar hoede en gezamenlijk behaalden die vorig jaar in Duitsland een omzet van 4 miljard euro (+7.2%). De overige internationale omzet groeide zelfs met 27,5 procent naar 2 miljard euro.

Ook Nelly word even genoemd. De Zweedse webwinkel kwam in 2011 naar ons land en twee maanden terug werd er een Belgische webwinkel geopend. Moederbedrijf CDON Group heeft de afgelopen jaren dan ook meer moeite gestoken in internationale verkopen, los dus van de omzet die ze al in Scandinavië behalen. Maar zomaar over de grens verkopen is er niet bij, want per land zijn er weer verschillen in bijvoorbeeld de gewenste betaalmethode, gebruik van retourrecht en de gemiddelde orderwaarde. Zo is in Duitsland achteraf betalen razend populair en wordt er vooral bij .de-webwinkels gekocht, terwijl Zweden juist vaak over de grens bestellen.

Tags

Reacties