menu

Indiase e-commerce in opkomst

indiase e-commerce in opkomstIndia is een van die landen waar internet en ecommerce nog vrij onderontwikkeld is. Van alle grote, opkomende markten heeft het Aziatische land de laagste internetpenetratie maar dat lijkt nu te veranderen. Grote investeerders zijn geïnteresseerd in Indiase versies van Groupon, Amazon en Expedia.

Veel Indiase start-ups dromen ervan om de ‘Amazon.com van India’ te worden. En die droom lijkt steeds meer waarheid te worden nu grote Amerikaanse investeringsmaatschappijen als Sequioa Capital en Accel Partners zich ermee gaan bemoeien, zo meldt The Wall Street Journal. Indiase bedrijven als de online boekenwinkel Flipkart.com, de elektronicaketen LetsBuy.com en kortingssite SnapDeal.com groeien als kool en laten zich natuurlijk prima vergelijken met de westerse giganten Amazon en Groupon.

internetpenetratie in india

De internetpenetratie is laag, vergeleken met andere opkomende landen, maar daar lijkt verandering in te komen. (bron: wsj.com)

E-commerce via de rijkeren
Volgens analisten gaan de investeerders en bedrijven ook niet uit van de gangbare gedachte dat een groot Indiaas bedrijf zich eerst en vooral moet richten op het armste, en grootste, deel van de bevolking. Volgens hen heeft de economische groei van de afgelopen jaren genoeg relatief rijke klanten opgeleverd om een solide internetmarkt te kunnen ondersteunen. Daarbij komt ook nog eens dat e-commerce in India niet alleen groeicijfers laat zien in grote steden als Delhi en Mumbai, maar dat het ook in de kleinere steden in opkomst is. Niets lijkt een opkomende Indiase e-commerce dan ook in de weg te zitten.

In 2007 richtten twee jonge software-ontwikkelaars, afkomstig van de Amazon-afdeling in India, het bedrijf Flipkart op. Nu vier jaar later biedt het tien miljoen boektitels aan. Mede-oprichter Sachin Bansal verwacht dat de omzet komend jaar vervijfvoudigt!

In opkomst, maar niet zonder slag of stoot
Maar toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Zo kent India maar weinig mensen die een creditcard bezitten of aangesloten zitten bij een bank en moeten bedrijven dus waar mogelijk hun transacties in cash afhandelen. Ook het gebrek aan goed onderhouden wegen in de kleinere steden zorgt ervoor dat het nog knap lastig is om een product, via internet besteld, op een goede wijze bij de klant te verkrijgen.

Er is dus nog genoeg werk aan de winkel, maar het optimisme is derhalve groot. De verwachting is dat online verkopen zullen groeien van 1,4 miljard dollar vorig jaar naar 5 miljard dollar in 2012. Ook al is dit nog maar een klein percentage van de 350 miljard dollar die omgaat in de stenen winkels van India, het is in ieder geval een hoopgevend begin.

Reacties