menu

Fraude bij AliBaba kost honderd banen

ecommerce fraude bij ali babaEr is een enorme fraude ontdekt bij het grootste ecommerce bedrijf van China. Het management is opgestapt en vervolgens lijken zo’n honderd mensen hun baan te verliezen. De zaak gaat het bedrijf in ieder geval miljoenen kosten. Zijn hier Nederlandse inkopers bij betrokken?

 
CEO en COO stappen op
The Guardian geeft aan dat in ieder geval het management en een groot gedeelte van de salesmensen van AliBaba inmiddels zijn opgestapt. CEO David Wei en COO Elvis Lee hebben zelf hun baan opgezegd nadat eerder aan aandeelhouders was geinformeerd dat ze zelf niet direct betrokken waren bij deze fraude. Toch stappen ze op, want ze voelen zich wel verantwoordelijk voor wat er binnen de organisatie is gebeurd.
 
Uit diverse berichten in de verschillende internationale media lijkt het erop alsof ongeveer honderd van de vijfduizend mensen bij AliBaba hun baan zullen verliezen als gevolg van de ontdekte fraude praktijken.
 
AliBaba succesverhaal uit China
AliBaba is het grootste ecommerce bedrijf van China. Ze worden vaak vergeleken met Ebay omdat ze rond dezelfde tijd bekend zijn geworden en omdat vrijwel alles via de Chinese marktplaats te koop is. Internationaal werd vaak met respect gesproken over alle successen die het bedrijf wist te realiseren. 
 
Schade onduidelijk, maar in ieder geval miljoenen
Vandaag werd bekend dat een grote groep verkopers van Alibaba met grote regelmaat fraudeerden. Hierbij zijn er mogelijk tussen de tweeduizend en vijfentwintighonderd accounts van de ruim honderdveertigduizend gold accounts betrokken. De frauduleuze accounts zijn vooral tussen eind 2009 en eind 2010 opgezet. Daarmee werd extra goedkoop allerlei producten zoals zeer gewilde consumenten electronica aangeboden tegen extra gunstige prijzen of voorwaarden, maar uiteindelijk nooit geleverd. Bron: The Guardian.
 
Complete schade zal verder oplopen
De complete schade is nog niet bekend maar het is al duidelijk dat het bedrijf in ieder geval bijna twee miljoen dollar aan schade vergoeding zal moeten betalen en een veelvoud hiervan aan reputatieschade of organisatieschade zal ondervinden. 
 
Onbekend is het of er, en zo ja hoeveel Nederlandse webwinkels hierbij zijn betrokken, die hier hun inkopen hebben gedaan. Iemand die hierover meer kan vertellen? Neem contact met ons op!
 
 

Tags

Reacties