menu
Alibaba wil toekomst ecommerce veranderen

Alibaba wil toekomst ecommerce veranderen

Tijdens de Webwinkel Vakdagen was Jack Peters, Business Development Director van Alibaba, aanwezig als keynote-spreker. Volgens hem gaat Alibaba ervoor zorgen dat de toekomst van de ecommerce drastisch zal veranderen.

Als het aan Alibaba ligt moet er  een ‘New Retail’ komen: een integratie van offline, online, logistiek en data, social media, interactieve content en entertainment op één platform.

Alibaba realiseert dit zelf door het oprichten van het livestreaming-platform Taobao Live, waarmee Chinese influencers producten kunnen promoten aan het publiek. Deze Taobao Live-app is gekoppeld aan de Tmall-app, waardoor klanten aankopen kunnen doen tijdens het volgen van een livestream. Daarnaast biedt de livestream-app de mogelijkheid tot interactie, met kijkers die vragen kunnen stellen en beoordelingen kunnen delen.

Livestream Kim Kardashian

In de aanloop naar ‘Singles Day’ op 11 november afgelopen jaar nam Kim Kardashian deel aan een livestream met de Chinese influencer Viya Huang. Binnen enkele minuten verkocht Kardashian 15.000 flessen van haar KKW-parfum.

Door het gebruik maken van livestreams heeft Alibaba een toename van 430% in het aantal verkochte producten geconstateerd.

Door het gebruikmaken van livestreams heeft Alibaba vorig jaar een toename van 430 procent geconstateerd in het aantal verkochte producten in vergelijking met het jaar ervoor; van 445.000 in 2018 naar 2,36 miljoen een jaar later.

Een andere manier van winkelen

Ook de beleving van boodschappen doen moet volgens Alibaba anders. In een select aantal supermarkten in China prijkt tegenwoordig een QR-code naast de prijs van het product. Wanneer klanten deze scannen, krijgen ze te zien waar het product vandaan komt, wanneer het is geoogst, welke reis het heeft afgelegd en zelfs aan welke temperaturen het product is blootgesteld.

Duurzaamheid

Peters geeft aan dat ook in China duurzaamheid een belangrijk onderwerp is en dat dit voor Alibaba een manier is om hierop in te spelen. Klanten moeten duidelijkheid krijgen over de fabrieken waar hun producten vandaan komen en hoe die werken.

Het Zweedse Intersport is in samenwerking met Alibaba volgens de ‘New Retail’-idealen te werk gegaan in China. In de flagshipstore kunnen klanten via de Tmall-app prijskaartjes scannen van een product. Zo komen ze te weten in welke maten en kleuren het product nog meer wordt verkocht, waardoor de klant opties kan inzien die niet op display hoeven te staan.

Bij interactieve spiegels krijgen klanten daarnaast suggesties te zien die goed passen bij de kleding die ze aan het passen zijn. Wanneer de klant iets afrekent, kan het product direct worden thuisbezorgd, waardoor klanten niet met tassen hoeven te sjouwen gedurende de rest van hun dag.

Is het allemaal nieuw?

Veel van de trends zijn al eerder besproken en ook in Nederland wordt er genoeg geëxperimenteerd. Al moeten we dus volgens Peters nog veel vaker zoeken naar manieren waarop klanten meer inzicht en interactie met hun producten kunnen krijgen. Lastig. Gelukkig is Peters er met wc-eend-advies: “Alibaba heeft alle tools die je nodig hebt op het gebied van marketing.”

Tags

Reacties

Pleuni

Pleuni

Nieuwste én jongste redacteur.

Bekijk alle berichten van Pleuni