menu
lightspeed ecommerce

Alibaba zet in op dropshipping

Via een nieuwe functie in haar Taobao-app biedt Alibaba dropshipping aan aan haar bijna 700 miljoen actieve gebruikers. Zij kunnen hun eigen shop opzetten met producten van andere verkopers en krijgen bij verkoop een bepaalde commissie.

De functie, Taoxiaopu geheten, is onderdeel van de Taobao-app, de mobiele applicatie horend bij de C2C-marktplaats van Alibaba. Taoxiaopu zelf kan gezien worden als een vorm van S2B2C, oftewel supply-to-business-to-consumer. Dit concept werd al in 2017 geopperd door Zeng Ming, hoofd strategie bij Alibaba. De Chinese ecommerce-gigant wilde hiermee inspelen op nieuwe trends in de immer veranderende ecommerce-industrie van China. Alibaba is al erg aanwezig in C2C (Taobao), B2C (Tmall) en B2B (Alibaba), dus een uitbreiding naar een platform dat dropshipping mogelijk maakt, lijkt een logisch vervolg.

Op het moment hoeven gebruikers geen vergoeding te betalen om gebruik te kunnen maken van de dropshipping-functie. Wanneer iemand een online shop opzet, kan er gekozen worden welke producten getoond moeten worden.

Shop delen via social media

Het idee erachter is dat men de eigen shop deelt via social media, zoals het in China erg populaire WeChat. Vindt er via zo’n shop een verkoop plaats, dan krijgt de shop-eigenaar een commissie die varieert per product. Voor de verkoop van 5 kilo appels, die via Taobao voor 3,71 euro over de digitale toonbank gaan, kan iemand bijvoorbeeld 67 cent aan commissie verdienen, zo schrijft Techinasia.

Alibaba maakt gebruik van gamificatie

De Taoxiaopu-app.
De Taoxiaopu-app.

Met Taoxiaopu wil Alibaba de sociale netwerkkringen van gebruikers inzetten om het aantal transacties via het Taobao-platform een boost te geven. Het dropshipping-project is ook zo opgezet dat er een uitdaging is voor beginnende verkopers. Elke verkoper begint namelijk met de keuze uit 30 producten om de shop te vullen. Weet hij of zij vijf transacties te regelen, dan stijgt de verkoper als het ware een level en krijgt hij of zij opeens de keuze uit meer dan tienduizend verschillende producten.

Deze vorm van gamificatie – waarbij game-onderdelen worden ingezet in een niet-spelcontext – moet ervoor zorgen dat gebruikers van Alibaba meer betrokken zijn bij hun shop en er alles aan doen om van hun webwinkel een succes te maken.

Veel gebruikers in kleine steden

Taoxiaopu werd in eerste instantie als een soort test uitgevoerd in april van 2019, waarbij slechts een select aantal gebruikers op deze manier aan dropshipping kon doen. Nu is het een zelfstandige app met bijna één miljoen gebruikers. De helft daarvan komt uit kleine steden in China.

Tags

Reacties