menu

Ecommerce in België 2 miljard waard in Q2 2015

Consumenten in België kochten voor 1,97 miljard euro aan producten en diensten online in het tweede kwartaal van dit jaar. Dit werd gedaan door zo’n 6,7 miljoen Belgen. Ecommerce bij onze zuiderburen is nu goed voor 14% van alle bestedingen in het land.

De cijfers komen van BeCommerce, dat ieder kwartaal een verslag uitbrengt van de staat van ecommerce in België. Daaruit blijkt ook dat er elke seconde vijf bestellingen worden gedaan. Mochten de online bestedingen zich op soortgelijke tred voortzetten, dan is de Belgische ecommerce al over de helft om aan het eind van dit jaar de mijlpaal van 7 miljard euro te bereiken.

Waar er in het eerste kwartaal nog voor 2,1 miljard euro online werd uitgegeven, is dat bedrag in het tweede kwartaal iets minder. Nu was de ecommerce 1,97 miljard euro waard. De aankopen werden gedaan door 6,7 miljoen Belgen, wat neerkomt op bijna driekwart (72,6%) van de bevolking ouder dan 15 jaar. Gemiddeld gaven Belgen 103 euro per online aankoop uit in deze gemeten periode.

Ecommerce-verschillen Vlamingen en Walen
BeCommerce keek ook naar de verschillen tussen Vlamingen en Walen. Want die twee bevolkingsgroepen onderscheiden zich niet alleen met bijvoorbeeld hun taal ook qua online bestedingen is er een duidelijk verschil waarneembaar. Zo kochten Vlamingen meer dan 10 miljoen keer iets online en gaven ze gemiddeld 294 euro per online shopper uit. Het totaal uitgegeven bedrag kwam daarmee uit op 1,14 miljard euro in het tweede kwartaal van 2015. In Wallonië en Brussel waren het 2,82 miljoen Belgen die iets kochten en daarbij gemiddeld 293 euro uitgaven. Totaal werd er in dit gebied van België ‘maar’ 830 miljoen euro uitgegeven. “De Vlaming blijft dus de belangrijkste online shopper en neemt 58 % van de online bestedingen voor zijn rekening.”

Online producten en diensten
Bijna drie op de vier online verkopen zijn producten, maar wordt er gekeken naar bedragen in de ecommerce, dan vertegenwoordigen online producten slechts 42 procent. Het is dan ook maar 7 procent van de producten dat online wordt gekocht, terwijl het aandeel van online diensten in de totale dienstensector maar liefst 59 procent bedraagt. Vooral vliegtuigtickets en accommodaties zijn hierbij populair: 84 procent van alle bestedingen in deze categorie vindt online plaats.

Onze zuiderburen zijn nog steeds vooral fan van de computer als apparaat om de online aankopen mee te doen. De laptop wordt door 52 procent gebruikt, terwijl de desktop 33,9 procent vertegenwoordigt. De tablet wordt wel steeds populairder en werd in het tweede kwartaal van dit jaar al door bijna 10 procent van de Belgische bevolking gebruikt bij het online shoppen. De smartphone blijft nog steeds wat achter, aangezien slechts 2,6 procent dit toestel hiervoor gebruikte.

Populaire betaalmethodes in België
Wordt er gekeken naar de favoriete betaalmethode in België, dan blijkt dat de creditcard populair is: 35 procent van de online aankopen werd op deze manier bekostigd. Bancontact/Mister Cash (30 procent) en PayPal (12 procent) zijn de twee andere populaire betaalmethodes. Maar moet er online veel betaald worden, dan wint de online overschrijving het van PayPal.

Meer data kun je vinden in de infographic die BeCommerce heeft gepubliceerd.
BeCommerce

Tags

Reacties