menu

Ecommerce in Australie groeit hard

Ecommerce in Australië groeit hardHet gaat goed met de webwinkels in Australië. De ecommerce-sector groeide qua omzet vijftien keer zo hard als de gehele retailsector in het algemeen. Online verkopen namen met 26 procent toe tussen februari vorig jaar en februari dit jaar.

Van januari 2011 tot januari 2011 groeide de ecommerce-sector nog met 19 procent, aldus The Australian. Maar dat is vele malen beter dan de gehele retail-sector die in januari dit jaar een jaar-op-jaar groei zag van maar 1,7 procent. Volgens de National Australia Bank, die met de cijfers naar buiten kwam, zijn de online uitgaven toegenomen doordat er dit jaar via internet meer werd gekocht bij bloemisten en cadeauwinkels voor Valentijnsdag. Online werd er in totaal 10.9 miljard dollar uitgegeven in webwinkels en daarmee maakt ecommerce voor vijf procent deel uit van de totale uitgaven in de retailsector.

Ondernemers bezorgd over online concurrentie
Deze cijfers komen goed overeen met de angst die er heerst bij de ondernemers down under. Volgens een onderzoek door incassobureau Dun & Bradstreet is 56 procent van de ondernemers bezorgd over de dreiging van de online concurrentie. Een maand ervoor was dat percentage ‘nog maar’ 45 procent. Bijna veertig procent van de respondenten verwacht op de een of andere manier een negatieve invloed door online verkopers de komende twaalf maanden. Een maand geleden was dit percentage dertig procent. Grote retailers zijn dan ook van plan om snel hun online aanwezigheid te verbeteren.

Vorig jaar bleek uit onderzoek onder 1500 Australische consumenten dat zij online shoppen meer vanwege het grotere aanbod dan vanwege de lagere prijzen. Meer binnenlandse ondernemers zouden daarom dan ook online actief moeten zijn, zo suggereert het onderzoek. Russell Zimmerman, de baas van de Australian Retailers Association, heeft ondertussen meerdere malen opgeroepen om de belastingvrijstelling voor aankopen onder de 1000 dollar van buitenlandse webwinkels te schrappen.

Reacties