menu

Cross-border ecommerce groeit harder dan binnenlandse

De wereldwijde cross-border ecommerce groeit harder dan de ecommerce die binnen de landsgrenzen blijft. Dit komt met name door de economische ontwikkelingen in China, waarvan de ecommerce-markt straks goed is voor bijna 40 procent van de totale wereldwijde online retail.

Dit is een van de belangrijkste conclusies uit het Cross Border Ecommerce Report van Payvision. De samengestelde jaarlijkse groei voor de komende drie jaar is voor cross-border ecommerce geschat op 17 procent, terwijl het voor ecommerce in het algemeen is ingesteld op 12 procent. “Dat geeft aan dat de grensoverschrijdende markt zich nu sneller ontwikkelt dan de binnenlandse online retail.”

Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat gedurende de afgelopen twaalf maanden, de mening van webwinkeliers over cross-border ecommerce positiever is geworden. De helft van de respondenten is het ermee eens (en 31 procent is het zeer mee eens) dat cross-border ecommerce winstgevend is.

En waar vorig jaar mcommerce werd gezien als de grootste groeifactor voor cross-border ecommerce, blijkt dit jaar de grootste drijver de versnelde ontwikkeling van online marktplaatsen te zijn. Eerder werd al de prognose gedaan dat in 2020 bijna veertig procent van de wereldwijde ecommerce wordt gedomineerd door marktplaatsen.

Grote uitdagingen voor marktplaatsen

Maar, zo schrijft Payvision, de internationale marktplaatsen krijgen ook te kampen met grote uitdagingen, door onder andere de nieuwe PSD2 die volgend jaar in januari wordt geïntroduceerd. Die houdt in dat dat online markplaats-aanbieders die aan Europese klanten verkopen een licentie nodig hebben of op zoek moeten naar een geaccrediteerde partner die de transacties namens hen verwerkt.

China straks goed voor 40 procent van totale wereldwijde ecommerce

De grote groei van cross-border ecommerce dit jaar is grotendeels te danken aan China. De waarde van China’s ecommerce-industrie wordt momenteel geschat op 3,82 biljoen dollar en zal naar verwachting dit jaar met 19 procent toenemen. Op dat punt is de ecommerce in China goed voor 39,2 procent van de totale online retailmarkt wereldwijd. En het is dan net zo groot als de zes (na China) grootste ecommerce-markten ter wereld bij elkaar; die van de VS, het Verenigd Koninkrijk, Japan, Duitsland, Zuid-Korea en Frankrijk.

Tags

Reacties