menu

Consumenten willen best data delen

Consumenten willen best data delenVeel websites en webwinkels neigen steeds meer naar ‘social’ en ‘local’. Maar dat betekent wel dat consumenten steeds vaker gevraagd wordt data met anderen te delen. Ze doen dat het liefst met merken, zo blijkt uit recent onderzoek.

Het onderzoek ‘The truth abouth privacy’, dat door McCann Truth Central in het Verenigd Koninkrijk, Amerika, Hong Kong, Japan, India en Chili werd uitgevoerd, laat zien dat bijna drie op de vier consumenten hun online winkel-gerelateerde data, zoals ‘likes’ en browsergeschiedenis, met een merk online zouden delen. Bijna de helft van de 6525 ondervraagde consumenten zou hun locatiedata delen en vier op de tien zou persoonlijke data delen. Maar uit het onderzoek kwam ook naar voren dat een op drie consumenten duidelijk gecommuniceerd wil hebben hoe het verlenen van data aan bedrijven hen voordeel kan opleveren.

Amazon meest betrouwbare merk
Volgens directrice Laura Simpson van het reclamebureau is privacy, vanuit de klant gezien, tweerichtingsverkeer. Amazon werd door de respondenten dan ook als het meest betrouwbare merk in Amerika gezien, omdat de site “serieus begonnen is met aan te tonen aan de klant dat ze weten hoe ze de data moeten gebruiken op een manier die gunstig en proactief is.”

Consumenten willen controle
Consumenten vinden het belangrijkst dat ze de controle behouden over de vergeven data. Wanneer er gevraagd werd naar wat zij het belangrijkste bedrijfsbeleid ten aanzien van consumentendata vinden, gaf meer dan de helft aan dat ze niet willen dat het bedrijf hun data deelt met derden. Eén op de twee consumenten wilde weten hoe hun gegevens werden gebruikt en een even groot percentage wilde controle hebben over welke informatie wordt gedeeld. Een gegeven waarop bijvoorbeeld Priv3 mooi inspringt.

Kansen voor bedrijven
Privacy is, zo blijkt ook uit het onderzoek, een punt waarop bedrijven en hun marketeers aardig kunnen scoren. Want 86% van de consumenten is van mening dat er grote voordelen verbonden zitten aan het delen van online data met bedrijven. Twee op de drie ziet bijvoorbeeld het beter toegang hebben tot kortingen en acties als een van de top twee voordelen die data delen met zich meebrengt. Financiële en medische data worden niet zo graag online gedeeld. Bedrijven moeten hier dus ook mee uitkijken.

“Naarmate de technologie onze wereld transparanter maakt, wordt het omgaan met klantengegevens voor bedrijven zowel een risico als een kans. Terwijl de belangrijkste zorg moet zijn om de data en privacy van klanten te beschermen, zorgt een slimme strategie ervoor dat het verantwoordelijk delen van relevante gegevens aangemoedigd wordt, waarbij zowel de klant als het bedrijf er baat bij hebben”, aldus Simpson.

Tags

Reacties