Carrefour begint eigen online markplaats

Carrefour begint eigen online markplaats

Carrefour gaat externe verkopers toelaten op haar platform en begint daarmee haar eigen online marktplaats. Het volgt hiermee het voorbeeld van onder meer Bol.com en Alibaba.

Nu kunnen consumenten via Carrefour.eu nog de door Carrefour zelf aangekochte producten bestellen, maar binnenkort komen daar ook artikelen van andere retailers bij. Dit kunnen zowel grote bedrijven als kleinschalige ondernemers zijn, zo laat Carrefour weten tegenover De Tijd.

Zo snel mogelijk beginnen met marktplaats

“We zoeken nog een marktplaatsdirecteur en samen met hem of haar zullen we een strategie op poten zetten”, aldus woordvoerder Baptiste Van Outryve. “Wanneer de marktplaats er komt, is nog niet duidelijk, maar we willen er zo snel mogelijk mee beginnen.”

Het idee van een online marktplaats is dat het mes aan twee kanten snijdt. Carrefour verwelkomt meer bezoekers, verdient een ‘bemiddelingsbijdrage’ aan de verkopen van externe retailers en kan zo haar productaanbod verder uitbreiden en de concurrentie voor zijn. Aan de andere kant bereiken de aangesloten retailers op deze manier een grote publiek en kunnen ze de logistiek wellicht via Carrefour laten verlopen; pakketjes kunnen dan bijvoorbeeld in winkels en op afhaalpunten worden afgehaald.

De online marktplaats als concept wordt dan ook steeds populairder. Jaloersmakend wordt er vooral gekeken naar Alibaba, dat enorm groot is geworden zonder zelf één product te moeten inkopen. En Bol.com is mede door haar Bol.com Plaza, via waar externe retailers hun producten verkopen, zo groot geworden als het nu is. De webwinkel haalt inmiddels de helft van haar omzet uit de online marktplaats. Inmiddels zijn ook Blokker en VidaXL begonnen met een online markplaats

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten