menu

Bunzl: ‘Met Foodmailer gaan we de markt veroveren’

Verpakkingen spelen een steeds belangrijkere rol binnen de ecommerce. Toch zijn er op het gebied van duurzaamheid en efficiency vaak nog voldoende slagen te behalen. Tijdens de Webwinkel Vakdagen presenteerden dan ook maar liefst zeventien verpakkingsbedrijven hun nieuwste innovaties. Bunzl was daar een van.

Je kon tijdens de Vakdagen letterlijk en figuurlijk niet om Bunzl heen. Niet alleen was de partij met een grote stand prominent aanwezig op de beurs, ook lanceerde het verpakkingsbedrijf op de eerste dag de Foodmailer: een duurzame verzendpakking die speciaal is ontwikkeld voor het versturen van versproducten. Woordvoerder Albert-Jan Musch bevestigt dat Bunzl niet de enige partij is die verse waren kan vervoeren. “Maar wat wel uniek is, is onze materiaalkeuze. De Foodmailer bestaat volledig uit karton en kan na gebruik dus gewoon bij het oud papier. Ook de bijbehorende app, die exact voor je berekent hoeveel icepacks je nodig hebt, is innovatief.”

‘We zijn al druk bezig met de volgende stap’
Met de Foodmailer wil Bunzl het gat dichten tussen gekoeld en ongekoeld vervoer. “De Foodmailer is pas net gelanceerd, maar we merken nu al dat er veel belangstelling voor is. Ondertussen zijn we druk bezig met het ontwikkelen van een verpakking waarmee ook diepvriesproducten gewoon met de reguliere zendingen mee kunnen. Ik durf je nog geen datum te noemen, maar we willen hiermee nog dit jaar de markt veroveren.”

Naast de toenemende vraag naar verpakkingen voor versproducten ziet Albert-Jan de bedrukte binnenkant als opkomende trend. “Een bedrijf dat dit principe al veelvuldig toepast is ICI Paris. Wanneer de consument een pakje opent, is er vanwege de mooie binnenkant nog steeds het wow-effect. De doorsnee buitenkant verraadt echter niet dat er weleens dure parfum of cosmetica in kan zitten. Dit vermindert de kans op diefstal aanzienlijk. Ook snelheid blijft een belangrijk speerpunt. Dozen moeten het liefst met een handeling gebruiksklaar zijn (autolock). En dozen met zelfklevende strips, waardoor je de snelheid erin kan houden, blijven ook onverminderd populair.”

‘Benut het laatste contactmoment’
Het lanceren van nieuwe producten tijdens de Webwinkel Vakdagen lijkt Bunzl goed te bevallen. Vorig jaar introduceerde het bedrijf SmartiX, een concept waarbij een NFC-chip is verwerkt in de verpakking. “Webwinkeliers zijn zich er steeds beter van bewust dat de verpakking het laatste contactmoment is met de consument. Door een label met een NFC-chip op het pakket te plakken, kun je op een laagdrempelige manier communiceren met de klant. Onder andere op het gebied van retouren is het ontzettend handig. Veel webwinkeliers hebben geen flauw idee hoeveel retouren ze kunnen verwachten. Door het NFC-label te scannen met een smartphone kan de consument alvast aangeven of er artikelen terug worden gestuurd.”

Wij zijn benieuwd waar Bunzl ons de komende editie van de Webwinkel Vakdagen mee gaat verrassen!

Tags

Reacties