menu
lightspeed ecommerce

Bol.com verstuurt driekwart pakketjes zonder opvulling

Bol.com gaat nog duurzamer te werk en zal nog dit jaar 75 procent van haar pakketjes versturen zonder papieren opvulling. Dit weet de webwinkel voor elkaar te krijgen door pakketjes nog strakker op maat te maken en door beter vuladvies te geven bij het handmatig inpakken van de dozen.

Voor Bol.com is het de volgende stap in duurzaamheid. De ecommerce-gigant wil uiteindelijk toe naar de nul gram CO2-uitstoot per pakket. Daarvoor heeft het nog een lange weg te gaan, maar dat doel staat nu dan ook gepland voor het jaar 2025.

Verpakking wordt nog nauwkeurig op maat gesneden

De meest recente stap is dus het verminderen van pakketjes die met papier worden opgevuld. Om dit te kunnen doen, heeft de verpakkingsmachines geoptimaliseerd waardoor de verpakkingen nog nauwkeurig op maat worden gesneden en gevouwen.

Tablet in distributiecentrum geeft vuladvies

Daarnaast heeft Bol.com in haar distributiecentrum een systeem ontwikkeld waarmee medewerkers ook op handmatige wijze zo duurzaam mogelijk kunnen inpakken. Op een tablet wordt namelijk een vuladvies getoond. Hiermee krijgt de inpakker antwoord op de vraag of er wel of geen vulmateriaal gebruikt moet worden bij het op maat verpakken van een artikel.

Kan Bol.com niet nóg duurzamer te werk gaan?

Momenteel maken verpakkingen ongeveer 20 procent uit van  de totale CO2-uitstoot van Bol.com. Om die uitstoot terug te dringen, kondigde de Ahold-dochter eerder al aan om waar mogelijk de herkenbare Bol.com-doos weg te laten. Enkele maanden daarna vroegen wij ons echter af hoe duurzaam Bol.com eigenlijk verpakt. Het blijkt namelijk dat veel verkooppartners van Bol.com (en dat worden er steeds meer als het aan de webwinkel ligt) nog steeds niet efficiënt omgaan met de verpakking van producten. Meermaals kregen klanten hun bestellingen in veel te grote dozen of kregen ze een bestelling verspreid over meerdere dozen, terwijl het ook in één had gekund.

Tags

Reacties